Aktivitetsledarskap - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet aktivitetsledarskap på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Grupprocesser, grupputveckling och konflikthantering i teori och praktik.
  • Lekens eller den fysiska aktivitetens betydelse för lärande.
  • Planering och genomförande av aktiviteter på ett målgruppsanpassat sätt och utifrån individuella förutsättningar.
  • Hur planering, organisering och genomförande kan stimulera lärande och deltagande.
  • Dokumentation och utvärdering av aktiviteter i enlighet med målen för aktiviteterna.
  • Kvalitetssäkring, riskanalys och förebyggande säkerhet i samband med planering.
  • Användande av relevanta redskap och relevant utrustning samt säkerhetsutrustning för olika aktiviteter.
  • Ingripande och agerande vid akuta nödsituationer, fysisk skada eller sjukdom.
  • Anpassat ledarskap, enskilt och tillsammans med andra.
  • Riktlinjer och yrkesetik samt lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Lokala förutsättningar för genomförande av hälsofrämjande och miljömässigt hållbara aktiviteter.
  • Människors interaktion, kommunikation och bemötande.
  • Gruppens och det sociala sammanhangets betydelse för lärande.
  • Aktivitetsledarens roll och betydelse för gruppens samspel.
  • Pedagogiskt ledarskap, enskilt och i grupp, i enlighet med syfte och mål för aktiviteten.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om människors lärande och utveckling samt om olika villkor för det.

Eleven planerar och genomför aktiviteter som stödjer och stimulerar lärande och deltagande på ett målgruppsanpassat sätt med godtagbart resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna.

Eleven leder olika aktiviteter på ett sätt som är säkert för sig själv och andra i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar på ett godtagbart sätt. Eleven bemöter människor och leder olika aktiviteter på ett målinriktat och pedagogiskt sätt med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om människors lärande och utveckling samt om olika villkor för det.

Eleven planerar och genomför aktiviteter som stödjer och stimulerar lärande och deltagande på ett målgruppsanpassat sätt med gott resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna.

Eleven leder olika aktiviteter på ett sätt som är säkert för sig själv och andra i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar på ett gott sätt. Eleven bemöter människor och leder olika aktiviteter på ett målinriktat och pedagogiskt sätt med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om människors lärande och utveckling samt om olika villkor för det.

Eleven planerar och genomför aktiviteter som stödjer och stimulerar lärande och deltagande på ett målgruppsanpassat sätt med mycket gott resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna.

Eleven leder olika aktiviteter på ett sätt som är säkert för sig själv och andra i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar på ett mycket gott sätt. Eleven bemöter människor och leder olika aktiviteter på ett målinriktat och pedagogiskt sätt med god säkerhet.

Nivå 1

AKTV1000X 100 poäng