Ett fungerande järnvägssystem är väsentligt för att upprätthålla transporter av både människor och gods. Ämnet allmän järnvägsteknik behandlar olika teknik- och anläggningssystem inom järnvägsbranschen samt de risker som är förenade med att vistas och arbeta i järnvägsmiljö. I ämnet ställs höga krav på både trafik- och elsäkerhet eftersom det utgör grunden för allt arbete på och bredvid järnvägsanläggningar.
Undervisningen i ämnet allmän järnvägsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika teknik- och anläggningssystem inom järnvägsbranschen samt de risker som är förenade med arbete på och bredvid järnväg. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om säkerhet, standarder, lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska dessutom stimulera elevernas nyfikenhet och intresse för teknisk utveckling och hållbarhetsarbete inom järnvägsbranschen.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att arbeta praktiskt och i laborationsmiljö. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda verktyg, material och instrument på ett säkert och hållbart sätt. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att tolka och använda dokumentation, till exempel ritningar och arbetsbeskrivningar, samt att dokumentera sitt arbete. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att samverka med andra och utveckla ett fackspråk.
Undervisningen i ämnet allmän järnvägsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika teknik- och anläggningssystem inom järnvägsbranschen.
- Kunskaper om begrepp samt lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att tolka och använda ritningar och andra relevanta dokument inom området.
- Förmåga att arbeta säkert i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området samt att förebygga skador på personer och egendom.
- Förmåga att dokumentera sitt arbete.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör på ett godtagbart sätt för hur olika teknik- och anläggningssystem inom järnvägsbranschen är uppbyggda och fungerar.
Eleven redogör på ett godtagbart sätt för begrepp, lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven använder med viss säkerhet ritningar, arbetsbeskrivningar och andra relevanta dokument inom området.
Eleven utför praktiskt arbete på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området samt förebygger skador på personer och egendom.
Eleven gör en enkel dokumentation av sitt arbete.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör på ett utvecklat sätt för hur olika teknik- och anläggningssystem inom järnvägsbranschen är uppbyggda och fungerar.
Eleven redogör på ett utvecklat sätt för begrepp, lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven använder med säkerhet ritningar, arbetsbeskrivningar och andra relevanta dokument inom området.
Eleven utför praktiskt arbete på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området samt förebygger skador på personer och egendom.
Eleven gör en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för hur olika teknik- och anläggningssystem inom järnvägsbranschen är uppbyggda och fungerar.
Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för begrepp, lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven använder med god säkerhet ritningar, arbetsbeskrivningar och andra relevanta dokument inom området.
Eleven utför praktiskt arbete på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området samt förebygger skador på personer och egendom.
Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.