Arkitektur är bundet till plats och samhälleliga förutsättningar och förstås därför bäst i ett socialt och kulturellt sammanhang. Arkitektur utgår från ett behov och ska i gestaltning och produktion beakta såväl ekonomisk som social och miljömässig hållbarhet. Ämnet arkitektur behandlar den byggda miljön, både den yttre och den inre. Ämnet är till sin karaktär tvärvetenskapligt och utgår från både teknik och estetik.
Undervisningen i ämnet arkitektur ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om den byggda miljön, dess historia och utveckling. Den ska ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av hur teknisk utveckling och ideologiska strömningar påverkar arkitektur och bebyggelse. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av estetikens betydelse för människors välbefinnande och livsmiljö.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arkitekturens roll i ett socialt och miljömässigt hållbart byggande. Undervisningen ska behandla byggnadsprojekt utifrån såväl tekniska och ekonomiska aspekter som historiska och estetiska. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förståelse av hur ett samhälle planeras och förändras utifrån olika målgruppers behov och sociala aspekter, som till exempel tillgänglighet, klass eller kön. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området. Därigenom ska eleverna ges redskap att aktivt delta i den demokratiska byggprocessen och i samtalet om byggande, bostäder och våra gemensamma offentliga miljöer.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att tolka och upprätta ritningar och byggteknisk dokumentation. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att förmedla egna förslag med hjälp av kunskapsområdets uttrycksformer och verktyg.
Undervisningen ska varva teoretiska och praktiska moment samt innehålla fallstudier och verklighetsnära projekt. På så vis ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda arkitekturens begrepp, analysera den byggda miljön och omsätta sina kunskaper till gestaltning av byggnader och rum. Undervisningen ska även lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor, vad som främjar hållbar utveckling och olika handlingsalternativ inom arkitektur.
Undervisningen i ämnet arkitektur ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om arkitektur- och samhällsbyggnadshistoria.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom byggplaneringsprocessen.
- Färdigheter i att gestalta byggnader och rum utifrån form, funktion och platsens förutsättningar.
- Förmåga att läsa och tolka ritningar och teknisk dokumentation.
- Förmåga att använda arkitekturens begrepp, uttryckssätt och verktyg för att tolka och analysera den byggda miljön.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om arkitektur i en social, kulturell och historisk kontext.
Eleven visar godtagbara kunskaper om byggprocessens lagar och andra bestämmelser.
Eleven gestaltar med godtagbar kvalitet byggnader och rum utifrån form, funktion och platsens förutsättningar.
Eleven läser och tolkar ritningar och teknisk dokumentation med viss säkerhet.
Eleven gör enkla tolkningar och analyser av den byggda miljön med hjälp av arkitekturens begrepp, uttryckssätt och verktyg.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om arkitektur i en social, kulturell och historisk kontext.
Eleven visar utvecklade kunskaper om byggprocessens lagar och andra bestämmelser.
Eleven gestaltar med god kvalitet byggnader och rum utifrån form, funktion och platsens förutsättningar.
Eleven läser och tolkar ritningar och teknisk dokumentation med säkerhet.
Eleven gör utvecklade tolkningar och analyser av den byggda miljön med hjälp av arkitekturens begrepp, uttryckssätt och verktyg.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om arkitektur i en social, kulturell och historisk kontext.
Eleven visar välutvecklade kunskaper om byggprocessens lagar och andra bestämmelser.
Eleven gestaltar med mycket god kvalitet byggnader och rum utifrån form, funktion och platsens förutsättningar.
Eleven läser och tolkar ritningar och teknisk dokumentation med god säkerhet.
Eleven gör utvecklade och nyanserade tolkningar och analyser av den byggda miljön med hjälp av arkitekturens begrepp, uttryckssätt och verktyg.