Det industritekniska området genomgår ständiga förändringar där automatisering är en förutsättning för att modernisera och optimera produktionsprocessen. Ämnet automatiserade system behandlar automatiserade systems uppbyggnad och underhåll av dessa.
Undervisningen i ämnet automatiserade system ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att planera och utföra arbeten inom automatiserade system med hjälp av systemdokumentation. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om automatiserade system och deras uppbyggnad, funktion och användning. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om systemkomponenter, processer och utrustning samt förmåga att hantera verktyg, instrument och utrustning inom valt område.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att installera, underhålla och driftsätta automatiserade system. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att förebygga och avhjälpa fel i automatiserade system. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att planera och utföra arbeten i enlighet med standarder, lagar och andra bestämmelser som rör arbetsmiljö och säkerhet. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att använda och utfärda teknisk dokumentation, dokumentera sitt arbete samt följa säkerhetsanvisningar.
Genom både praktiskt och teoretiskt arbete ska eleverna förberedas för tekniskt arbete inom industrin. Undervisningen ska betona ett problemlösande arbetssätt och ta sin utgångspunkt i situationer i verkstadsmiljö.
Undervisningen i ämnet automatiserade system ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om automatiserade systems uppbyggnad, funktion och användningsområden.
- Förmåga att hantera verktyg och utrustning.
- Förmåga att installera, driftsätta och underhålla automatiserade system.
- Förmåga att planera och utföra arbeten i automatiserade system i enlighet med standarder, lagar och andra bestämmelser inom yrkesområdet.
- Förmåga att använda och framställa teknisk dokumentation samt att dokumentera sitt arbete.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver på ett godtagbart sätt hur automatiserade system är uppbyggda och fungerar samt deras användningsområden.
Eleven hanterar verktyg, instrument och utrustning med viss säkerhet.
Eleven utför med viss skicklighet arbeten inom installation, driftsättning och underhåll av automatiserade system.
Eleven planerar och utför arbeten i automatiserade system i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven använder och framställer teknisk dokumentation med viss säkerhet och gör en enkel dokumentation av sitt arbete.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver på ett utvecklat sätt hur automatiserade system är uppbyggda och fungerar samt deras användningsområden.
Eleven hanterar verktyg, instrument och utrustning med säkerhet.
Eleven utför med god skicklighet arbeten inom installation, driftsättning och underhåll av automatiserade system.
Eleven planerar och utför arbeten i automatiserade system i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven använder och framställer teknisk dokumentation med säkerhet och gör en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver på ett välutvecklat sätt hur automatiserade system är uppbyggda och fungerar samt deras användningsområden.
Eleven hanterar verktyg, instrument och utrustning med god säkerhet.
Eleven utför med mycket god skicklighet arbeten inom installation, driftsättning och underhåll av automatiserade system.
Eleven planerar och utför arbeten i automatiserade system i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven använder och framställer teknisk dokumentation med god säkerhet och gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.