Digitala plattformar har stor samhällspåverkan och de är centrala för interaktionen mellan individer, myndigheter, företag och andra organisationer. Ämnet backendutveckling behandlar processen som skapar serverbaserade webbapplikationer och tjänster. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet backendutveckling ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa funktionalitet för exekvering, främst på webbplattformar. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om olika webbteknikers konstruktion och funktionalitet samt om samspelet mellan olika typer av applikationslogik. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att ta fram eller förbättra produkter som följer standarder och riktlinjer för god praxis och säkerhet, främst för exekvering på serversidan.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om applikationsarkitektur. De ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om och färdigheter i att använda olika verktyg för att producera och kontrollera den kod som exekveras i backend.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om projekt som arbetsmetod och tillfälle att enskilt och i grupp arbeta i projektform. Undervisningen ska även lämna utrymme för diskussion om och reflektion över både etiska frågor och säkerhetsmässiga överväganden inom backendutveckling.

Undervisningen i ämnet backendutveckling ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om de tekniker som används för att bygga dynamiska webbplatser och webbapplikationer.
  • Kunskaper om applikationsarkitektur.
  • Förmåga att planera och genomföra utvecklingsprojekt för serverbaserade webbapplikationer och tjänster.
  • Förmåga att utveckla applikationslogik för exekvering på serversidan.
  • Förmåga att systematiskt värdera, utföra och anpassa åtgärder i enlighet med säkerhetskrav.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven för övergripande resonemang om för- och nackdelar med de tekniker som används för att bygga dynamiska webbplatser och webbapplikationer.

Eleven visar godtagbara kunskaper om applikationsarkitektur.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet utvecklingsprojekt för serverbaserade webbapplikationer och tjänster.

Eleven utvecklar applikationslogik med viss skicklighet.

Eleven värderar, utför och anpassar åtgärder på ett i huvudsak systematiskt sätt i enlighet med säkerhetskrav.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven för utvecklade resonemang om för- och nackdelar med de tekniker som används för att bygga dynamiska webbplatser och webbapplikationer.

Eleven visar goda kunskaper om applikationsarkitektur.

Eleven planerar och genomför med säkerhet utvecklingsprojekt för serverbaserade webbapplikationer och tjänster.

Eleven utvecklar applikationslogik med god skicklighet.

Eleven värderar, utför och anpassar åtgärder på ett systematiskt sätt i enlighet med säkerhetskrav.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven för välutvecklade och nyanserade resonemang om för- och nackdelar med de tekniker som används för att bygga dynamiska webbplatser och webbapplikationer.

Eleven visar mycket goda kunskaper om applikationsarkitektur.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet utvecklingsprojekt för serverbaserade webbapplikationer och tjänster.

Eleven utvecklar applikationslogik med mycket god skicklighet.

Eleven värderar, utför och anpassar åtgärder på ett systematiskt och genomarbetat sätt i enlighet med säkerhetskrav.