Ämnet barberare – fördjupning befäster elevernas förmåga att utföra salongsbehandlingar. Ämnet behandlar service, bemötande och yrkesetik samt barberartekniker, maskiner, material och verktyg som används vid behandlingar på barberarsalong. Ämnet behandlar också resultatets kvalitet utifrån branschens krav vid yrkesprov. Dessutom omfattar ämnet olika stilepoker samt barberaryrkets historia och utvecklingsmöjligheter.
Undervisningen i ämnet barberare – fördjupning ska syfta till att eleverna utvecklar och befäster sin förmåga att genomföra alla steg i olika barberarbehandlingar, från kundbeställning till färdigt resultat. Det innebär att identifiera kundens önskemål, planera arbetet, välja lämpliga behandlingar, tekniker och produkter samt att genomföra behandlingen och presentera resultatet för kunden. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att analysera arbetsprocessen och utvärdera resultatet för att på så vis utvecklas inom yrkesutövandet. Undervisningen ska stimulera elevernas initiativförmåga, idérikedom, självständighet, personliga ansvarstagande, samarbetsförmåga, drivkraft och skaparglädje. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att utveckla kreativitet och känsla för färg, form och stil i yrkesutövandet.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda barberaryrkets fackspråk för att kommunicera med kunder, modeller och andra inom yrkesområdet. Den ska vidare ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att arbeta målinriktat och på ett sätt som leder till goda och hållbara kundrelationer. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar ett kreativt förhållningssätt till en affärsmässig och serviceinriktad barberarverksamhet. Då barberarsektorn består av små företag eller egenföretagare ska undervisningen stimulera elevernas intresse för företagande och entreprenörskap. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla och tillämpa kunskaper om ergonomi, hygien, arbetsmiljö och säkerhet för ett hållbart arbetsliv.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om villkor och utvecklingsmöjligheter inom barberarbranschen, både nationellt och internationellt. Undervisningen ska också behandla barberarbranschens traditioner och historiska utveckling. Som inspirationskälla och som grund för ökad förståelse av kulturella och stilhistoriska influenser ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om såväl dagens trendutveckling som den kultur- och stilhistoriska utvecklingen inom barberaryrket.
Eleverna ska ges rika möjligheter att träna och förfina sina barberingstekniker genom att utföra yrkesmässiga barberarbehandlingar på kunder och modeller. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att använda sina teoretiska kunskaper för att vidareutveckla och befästa sina kunskaper om tekniker och verktyg. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att använda sina kunskaper om hur ändamålsenliga produkter väljs utifrån kundens önskemål med hänsyn till tidsåtgång, kostnader och miljö. Undervisningen ska också leda till att eleverna befäster förmågan att använda olika digitala tekniker i en barberarverksamhet.
Undervisningen i ämnet barberare – fördjupning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att utföra behandlingar och övriga arbetsuppgifter på barberarsalong med fokus på kvalitet och effektivitet.
- Förmåga att planera samt beräkna material-, produkt- och tidsåtgång.
- Förmåga att använda form- och proportionslära i skapandeprocessen.
- Förmåga att utvärdera och analysera arbetsprocess och resultat med hjälp av teknisk beskrivning och fackspråk.
- Förmåga att kommunicera och utföra yrkesmässig försäljning och service på barberarsalong.
- Förmåga att arbeta hygieniskt och säkert med hänsyn till hållbarhetsaspekter inom yrkesområdet.
- Kunskaper om yrkesprov och utvecklingsmöjligheter inom barberarbranschen.
- Kunskaper om barberaryrkets historia samt om olika stilepoker och trender.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven utför med viss skicklighet behandlingar och övriga arbetsuppgifter på ett effektivt sätt. Eleven uppnår ett godtagbart resultat med en teknisk och estetisk kvalitet.
Eleven gör en enkel planering av arbetet utifrån det tänka resultatet. Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material, produkter och tidsåtgång.
Eleven använder med viss skicklighet form- och proportionslära i skapandeprocessen.
Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med enkla omdömen och använder teknisk beskrivning och fackspråk. Dessutom ger eleven enkla förslag på hur arbetet kan utvecklas.
Eleven kommunicerar och agerar med viss säkerhet kundorienterat i bekanta försäljnings- och servicesituationer.
Eleven arbetar på ett hygieniskt och säkert sätt med hänsyn till hållbarhetsaspekter inom yrkesområdet.
Eleven visar godtagbara kunskaper om yrkesprov och utvecklingsmöjligheter inom barberarbranschen.
Eleven visar godtagbara kunskaper om barberaryrkets historia samt om olika stilepoker och trender.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven utför med god skicklighet behandlingar och övriga arbetsuppgifter på ett effektivt sätt. Eleven uppnår ett gott resultat med en teknisk och estetisk kvalitet.
Eleven gör en genomarbetad planering av arbetet utifrån det tänka resultatet. Dessutom gör eleven utvecklade beräkningar av material, produkter och tidsåtgång.
Eleven använder med god skicklighet form- och proportionslära i skapandeprocessen.
Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med utvecklade omdömen och använder teknisk beskrivning och fackspråk. Dessutom ger eleven välgrundade förslag på hur arbetet kan utvecklas.
Eleven kommunicerar och agerar med säkerhet kundorienterat i bekanta men även delvis nya försäljnings- och servicesituationer.
Eleven arbetar på ett hygieniskt och säkert sätt med hänsyn till hållbarhetsaspekter inom yrkesområdet.
Eleven visar goda kunskaper om yrkesprov och utvecklingsmöjligheter inom barberarbranschen.
Eleven visar goda kunskaper om barberaryrkets historia samt om olika stilepoker och trender.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven utför med mycket god skicklighet behandlingar och övriga arbetsuppgifter på ett effektivt sätt. Eleven uppnår ett mycket gott resultat med en teknisk och estetisk kvalitet.
Eleven gör en väl genomarbetad planering av arbetet utifrån det tänka resultatet. Dessutom gör eleven välutvecklade beräkningar av material, produkter och tidsåtgång.
Eleven använder med mycket god skicklighet form- och proportionslära i skapandeprocessen.
Eleven utvärderar arbetsprocessen och resultatet med välutvecklade omdömen och använder teknisk beskrivning och fackspråk. Dessutom ger eleven välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan utvecklas.
Eleven kommunicerar och agerar med god säkerhet kundorienterat i bekanta men även nya försäljnings- och servicesituationer.
Eleven arbetar på ett hygieniskt och säkert sätt med hänsyn till hållbarhetsaspekter inom yrkesområdet.
Eleven visar mycket goda kunskaper om yrkesprov och utvecklingsmöjligheter inom barberarbranschen.
Eleven visar mycket goda kunskaper om barberaryrkets historia samt om olika stilepoker och trender.