Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om barn- och skolhälsovårdens uppdrag, organisation och utveckling.
Eleven visar godtagbara kunskaper om barns och ungdomars hälsa samt om sambanden mellan levnadsvanor och livsvillkor för hälsa och välbefinnande. Eleven redogör översiktligt för vanliga reaktioner hos barn och ungdomar vid ohälsa och i krissituationer.
Eleven visar godtagbara kunskaper om vanliga barnsjukdomar och skaderisker hos barn och ungdomar och hur de kan förebyggas och behandlas samt om smärta och smärtbehandling.
Eleven planerar och utför vård- och omsorgsuppgifter samt medicintekniska uppgifter för sjuka eller skadade barn med godtagbart resultat. Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för sig själv och andra samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven uppmärksammar symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd på ett godtagbart sätt. Eleven rapporterar och dokumenterar arbetet och resultatet på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven bemöter och kommunicerar samt samverkar med barn, ungdomar och närstående på ett yrkesetiskt sätt.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om barn- och skolhälsovårdens uppdrag, organisation och utveckling.
Eleven visar goda kunskaper om barns och ungdomars hälsa samt om sambanden mellan levnadsvanor och livsvillkor för hälsa och välbefinnande. Eleven redogör utförligt för vanliga reaktioner hos barn och ungdomar vid ohälsa och i krissituationer.
Eleven visar goda kunskaper om vanliga barnsjukdomar och skaderisker hos barn och ungdomar och hur de kan förebyggas och behandlas samt om smärta och smärtbehandling.
Eleven planerar och utför vård- och omsorgsuppgifter samt medicintekniska uppgifter för sjuka eller skadade barn med gott resultat. Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för sig själv och andra samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven uppmärksammar symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd på ett gott sätt. Eleven rapporterar och dokumenterar arbetet och resultatet på ett fungerande sätt.
Eleven bemöter och kommunicerar samt samverkar med barn, ungdomar och närstående på ett yrkesetiskt sätt.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om barn- och skolhälsovårdens uppdrag, organisation och utveckling.
Eleven visar mycket goda kunskaper om barns och ungdomars hälsa samt om sambanden mellan levnadsvanor och livsvillkor för hälsa och välbefinnande. Eleven redogör utförligt och nyanserat för vanliga reaktioner hos barn och ungdomar vid ohälsa och i krissituationer.
Eleven visar mycket goda kunskaper om vanliga barnsjukdomar och skaderisker hos barn och ungdomar och hur de kan förebyggas och behandlas samt om smärta och smärtbehandling.
Eleven planerar och utför vård- och omsorgsuppgifter samt medicintekniska uppgifter för sjuka eller skadade barn med mycket gott resultat. Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för sig själv och andra samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven uppmärksammar symtom och förändringar i barns och ungdomars hälsotillstånd på ett mycket gott sätt. Eleven rapporterar och dokumenterar arbetet och resultatet på ett väl fungerande sätt.
Eleven bemöter och kommunicerar samt samverkar med barn, ungdomar och närstående på ett yrkesetiskt sätt.