Biodling - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet biodling på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk och ekonomisk grund

  • Bins fysiologi och utveckling från ägg till fullbildade insekter.
  • Avel med raser och raskombinationer av bin samt drottningodling.
  • Bins ekologiska betydelse och deras roll som pollinatörer.
  • Bins beteende i olika miljöer och situationer samt bisamhällets individer och uppbyggnad.
  • Biodlingens produkter, till exempel honung, vax, pollen och drottninggelé.
  • Bisjukdomar och parasiter.
  • Bins näringsbehov och vanliga biväxter.
  • Biodlingens ekonomiska förutsättningar. Ekonomiska kalkyler för biodling.

Arbetsuppgifter

  • Vanligt förekommande arbetsuppgifter i en bigård, till exempel tillsyn och hantering av bin samt utfodring.
  • Etiska aspekter på biodling och honungshantering.
  • Bitillsyn och förebyggande åtgärder mot sjukdomar.
  • Dokumentation av åtgärder i en bigård.
  • Hygien och hygienrutiner, till exempel rengöring av lokaler och utrustning.
  • Tillvaratagande av biodlingens produkter samt hantering av honung efter skörd.
  • Beräkningar av kostnader och intäkter för en bigård.
  • Tillverkning av utrustning för biodling samt skötsel och underhåll av anläggningar.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Hygienpraxis och egenkontroll.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med biodling.
  • Miljöhänsyn i samband med biodling.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller biodling och livsmedelshantering.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om bisamhällets uppbyggnad. Dessutom beskriver eleven översiktligt bins ekologiska betydelse och roll som pollinatörer.

Eleven sköter och hanterar med visst handlag bin på ett etiskt, hygieniskt och säkert sätt.

Eleven hanterar med viss säkerhet produkter från bin med hänsyn till produktkvalitet och livsmedelssäkerhet. Dessutom gör eleven enkla ekonomiska beräkningar inom området.

Eleven tillverkar, sköter och hanterar med viss säkerhet anläggningar och utrustning.

Eleven arbetar hållbart och i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om bisamhällets uppbyggnad. Dessutom beskriver eleven utförligt bins ekologiska betydelse och roll som pollinatörer.

Eleven sköter och hanterar med gott handlag bin på ett etiskt, hygieniskt och säkert sätt.

Eleven hanterar med säkerhet produkter från bin med hänsyn till produktkvalitet och livsmedelssäkerhet. Dessutom gör eleven välgrundade ekonomiska beräkningar inom området.

Eleven tillverkar, sköter och hanterar med säkerhet anläggningar och utrustning.

Eleven arbetar hållbart och i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om bisamhällets uppbyggnad. Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat bins ekologiska betydelse och roll som pollinatörer.

Eleven sköter och hanterar med mycket gott handlag bin på ett etiskt, hygieniskt och säkert sätt.

Eleven hanterar med god säkerhet produkter från bin med hänsyn till produktkvalitet och livsmedelssäkerhet. Dessutom gör eleven välgrundade och nyanserade ekonomiska beräkningar inom området.

Eleven tillverkar, sköter och hanterar med god säkerhet anläggningar och utrustning.

Eleven arbetar hållbart och i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.

Nivå 1

BIOD1000X 100 poäng