Bioteknik - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet bioteknik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Mikroorganismers och cellers användning inom industri, naturbruk och medicin samt dessa områdens betydelse för bioteknikens utveckling.
  • Biologiskt verksamma makromolekyler, deras funktion och interaktion.
  • Bioinformatik och analys med hjälp av genetiska databaser.
  • Biotekniska processer och dess tillämpningar, däribland i frågor som rör hållbar utveckling.
  • Bioteknikens betydelse för vetenskap, individ och samhälle.
  • Möjligheter och risker med bioteknik och genmodifierade organismer ur ett etiskt och samhälleligt perspektiv.
  • Laborativt arbete med gentekniska, molekylärbiologiska och andra biotekniska arbetsmetoder. Sterilteknik och odlingsteknik. Formulering av frågeställningar samt planering, riskbedömning och utförande av systematiska undersökningar. Bearbetning av data samt beräkningar och värdering av metod och resultat. Redovisning med olika uttrycksformer.
  • Granskning av information och argumentation som rör bioteknik. Skillnader mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om bioteknikens begrepp, modeller och arbetsmetoder.

Eleven gör enkla analyser av biotekniska frågeställningar och processer. Dessutom kommunicerar eleven i frågor som rör bioteknik med godtagbar naturvetenskaplig underbyggnad och med användning av ämnesspecifika begrepp och uttrycksformer.

Eleven planerar och genomför naturvetenskapliga undersökningar på ett riskmedvetet och i huvudsak systematiskt sätt. Eleven redovisar sina undersökningar och för enkla resonemang om metod och resultat.

Eleven för enkla resonemang om biotekniken som vetenskap och dess betydelse för människors levnadsvillkor och samhällsutvecklingen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om bioteknikens begrepp, modeller och arbetsmetoder.

Eleven gör utvecklade analyser av biotekniska frågeställningar och processer. Dessutom kommunicerar eleven i frågor som rör bioteknik med god naturvetenskaplig underbyggnad och med användning av ämnesspecifika begrepp och uttrycksformer.

Eleven planerar och genomför naturvetenskapliga undersökningar på ett riskmedvetet och systematiskt sätt. Eleven redovisar sina undersökningar och för utvecklade resonemang om metod och resultat.

Eleven för utvecklade resonemang om biotekniken som vetenskap och dess betydelse för människors levnadsvillkor och samhällsutvecklingen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om bioteknikens begrepp, modeller och arbetsmetoder.

Eleven gör välutvecklade analyser av biotekniska frågeställningar och processer. Dessutom kommunicerar eleven i frågor som rör bioteknik med mycket god naturvetenskaplig underbyggnad och med användning av ämnesspecifika begrepp och uttrycksformer.

Eleven planerar och genomför naturvetenskapliga undersökningar på ett riskmedvetet, systematiskt och ändamålsenligt sätt. Eleven redovisar sina undersökningar och för välutvecklade resonemang om metod och resultat.

Eleven för välutvecklade resonemang om biotekniken som vetenskap och dess betydelse för människors levnadsvillkor och samhällsutvecklingen.

Nivå 1

BIOE1000X 100 poäng