Biologi - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet biologi på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Ekologi och evolution

  • Människans påverkan på lokala och globala ekosystem.
  • Evolutionär systematik och organismernas huvudgrupper. Växter, svampar och deras fysiologi och livscykler.
  • Djurs beteende och beteendets betydelse för överlevnad och reproduktiv framgång.

Cellbiologi och genetik

  • Cellorganellers funktion samt cellers differentiering och kommunikation.
  • Fotosyntes, cellandning och transport över membran.
  • Bio- och gentekniska metoder samt deras användning inom olika områden.

Fysiologi, anatomi och hälsa

  • Nerv- och hormonsystemen samt deras reglering av andra organ.
  • Immunsystemet, infektioner och smittspridning.
  • Fysisk och psykisk hälsa. Förebyggande åtgärder samt behandlingar vid ohälsa.

Biologin i omvärlden

  • Biologins betydelse för vetenskap, individ och samhälle med exempel från historiska och aktuella händelser.
  • Frågor om etik och hållbar utveckling med koppling till biologi.

Biologins arbetsmetoder

  • Fältstudier och laborationer. Insamling av data från observationer, mätningar, simuleringar och databaser. Formulering av frågeställningar samt planering, riskbedömning och utförande av systematiska undersökningar. Bearbetning av data samt beräkningar och värdering av metod och resultat. Redovisning med olika uttrycksformer.
  • Modeller som beskrivning av verkligheten. Modellers och teoriers giltighet samt det experimentella arbetets betydelse för deras utveckling över tid.
  • Granskning av information och argumentation som rör biologi. Skillnader mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om biologins begrepp, modeller och teorier och ger enkla förklaringar av biologiska samband.

Eleven gör enkla analyser av biologiska frågeställningar och samband. Dessutom kommunicerar eleven i frågor som rör biologi med godtagbar naturvetenskaplig underbyggnad och med användning av ämnesspecifika begrepp och uttrycksformer.

Eleven planerar och genomför naturvetenskapliga undersökningar på ett riskmedvetet och i huvudsak systematiskt sätt. Eleven redovisar sina undersökningar och för enkla resonemang om metod och resultat.

Eleven för enkla resonemang om biologin som vetenskap och dess betydelse för människors levnadsvillkor och samhällsutvecklingen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om biologins begrepp, modeller och teorier och ger utvecklade förklaringar av biologiska samband.

Eleven gör utvecklade analyser av biologiska frågeställningar och samband. Dessutom kommunicerar eleven i frågor som rör biologi med god naturvetenskaplig underbyggnad och med användning av ämnesspecifika begrepp och uttrycksformer.

Eleven planerar och genomför naturvetenskapliga undersökningar på ett riskmedvetet och systematiskt sätt. Eleven redovisar sina undersökningar och för utvecklade resonemang om metod och resultat.

Eleven för utvecklade resonemang om biologin som vetenskap och dess betydelse för människors levnadsvillkor och samhällsutvecklingen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om biologins begrepp, modeller och teorier och ger välutvecklade förklaringar av biologiska samband.

Eleven gör välutvecklade analyser av biologiska frågeställningar och samband. Dessutom kommunicerar eleven i frågor som rör biologi med mycket god naturvetenskaplig underbyggnad och med användning av ämnesspecifika begrepp och uttrycksformer.

Eleven planerar och genomför naturvetenskapliga undersökningar på ett riskmedvetet, systematiskt och ändamålsenligt sätt. Eleven redovisar sina undersökningar och för välutvecklade resonemang om metod och resultat.

Eleven för välutvecklade resonemang om biologin som vetenskap och dess betydelse för människors levnadsvillkor och samhällsutvecklingen.

Nivå 1

BIOG1000X 100 poäng

Nivå 2

BIOG2000X 100 poäng