Ämnet byggprocessen behandlar byggprocessens olika skeden från projektering till förvaltning av byggnader, installationer och infrastruktur. Processens olika skeden utgör en gemensam bas för olika yrkesroller inom samhällsbyggnadsområdet där olika aktörer är beroende av varandra. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet byggprocessen ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om byggprocessen inom samhällsbyggnation. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om vilka aktörer som är involverade i de olika skedena, hur byggprocessen organiseras och vilka lagar och andra bestämmelser som är tillämpliga. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av hur olika yrkesroller inom samhällsbyggande samspelar och bidrar till en större helhet.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om byggprojektledning och produktion, främst inom produktionsplanering och kvalitets- och miljöarbete. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om systematiskt arbetsmiljöarbete samt om vanliga avtalsformer för projektering och produktion. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att använda underlag för projektering och utförande inom byggområdet.

Eleverna ska ges möjlighet att arbeta i verklighetsnära projekt med koppling till valt område inom byggprocessen. Undervisningen ska också lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor, den egna rollen och vad som är ett klokt handlande inom byggprocessen.

Undervisningen i ämnet byggprocessen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om byggprocessen och byggprojekt.
  • Förmåga att framställa och använda underlag i projekterings- och utförandeskedet.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Kunskaper om kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöledningssystem.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör övergripande för byggprocessens olika skeden samt för byggprojektets genomförandeformer.

Eleven framställer enkla underlag i byggprojekt och använder dessa med viss säkerhet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven resonerar övergripande om hur kvalitet, miljöhänsyn och arbetsmiljö påverkar byggprocessen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för byggprocessens olika skeden samt för byggprojektets genomförandeformer.

Eleven framställer genomarbetade underlag i byggprojekt och använder dessa med säkerhet.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven resonerar utförligt om hur kvalitet, miljöhänsyn och arbetsmiljö påverkar byggprocessen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för byggprocessens olika skeden samt för byggprojektets genomförandeformer.

Eleven framställer väl genomarbetade underlag i byggprojekt och använder dessa med god säkerhet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven resonerar utförligt och nyanserat om hur kvalitet, miljöhänsyn och arbetsmiljö påverkar byggprocessen.