Ämnet cad (computer aided design) behandlar användning av olika programvaror för konstruktion och design av verkliga och virtuella objekt och system. I ämnet cad är digitala verktyg grunden för att via skiss, modellering och ritteknik realisera en idé till underlag för projektering och tillverkning.

Kategorier

Vissa ämne

Undervisningen i ämnet cad ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i skiss- och ritteknik samt förmåga att använda något eller några cad-system. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar kunskaper om cad-systems uppbyggnad. Cad handlar om att konstruera och designa nya objekt och därför ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla nyfikenhet, uppfinningsrikedom och problemlösningsförmåga.

Undervisningen ska utgå från ett valt teknikområde, där cad är ett verktyg för att skapa information om produkten. Därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om och färdigheter i överföring av cad-programmets information till och från andra datorprogram samt till maskinell kringutrustning. Undervisningen ska introducera begrepp som är relevanta för valt teknikområde och eleverna ska ges möjlighet att utveckla förståelse av hur cad används i design- och produktutvecklingsprocessen. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om ergonomiska förutsättningar för en cad-arbetsplats.

Undervisningen ska introducera eleverna i cad-programmets utökade funktioner. Genom praktiskt arbete ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att effektivt skapa modeller med lämpliga verktyg, relevanta inställningar och passande funktioner. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda cad för analys och simulering. De ska också ges möjlighet att utvärdera sina arbetsmetoder och slutresultat. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor om kopplingen mellan cad och hållbar utveckling samt olika handlingsalternativ i arbete med cad.

Undervisningen i ämnet cad ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om hur cad används i konstruktion, projektering eller produktion.
  • Färdigheter i att skapa cad-modeller.
  • Färdigheter i att utforma ritningar i cad enligt gällande standarder och normer.
  • Förmåga att använda cad för analys och simulering.
  • Förmåga att utvärdera arbetsprocess och resultat.
  • Kunskaper om arbetsmiljö vid en cad-arbetsplats.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om cad-processen och dess användningsområden.

Eleven skapar cad-modeller med viss skicklighet.

Eleven utformar ritningar enligt gällande standarder och normer med viss skicklighet.

Eleven använder simuleringsverktyg på ett i huvudsak fungerande sätt och gör en enkel analys av resultatet.

Eleven utvärderar med enkla omdömen använd metod och skapat material.

Eleven visar godtagbara kunskaper om ergonomi och cad-arbetsplatsens arbetsmiljö.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om cad-processen och dess användningsområden.

Eleven skapar cad-modeller med god skicklighet.

Eleven utformar ritningar enligt gällande standarder och normer med god skicklighet.

Eleven använder simuleringsverktyg på ett fungerande sätt och gör en utvecklad analys av resultatet.

Eleven utvärderar med utvecklade omdömen använd metod och skapat material.

Eleven visar goda kunskaper om ergonomi och cad-arbetsplatsens arbetsmiljö.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om cad-processen och dess användningsområden.

Eleven skapar cad-modeller med mycket god skicklighet.

Eleven utformar ritningar enligt gällande standarder och normer med mycket god skicklighet.

Eleven använder simuleringsverktyg på ett väl fungerande sätt och gör en välutvecklad analys av resultatet.

Eleven utvärderar med välutvecklade omdömen använd metod och skapat material.

Eleven visar mycket goda kunskaper om ergonomi och cad-arbetsplatsens arbetsmiljö.