Ämnet cykelteknik behandlar olika typer av cyklar, elcyklar och elsparkcyklar och deras tilläggsutrustningar samt service, underhåll och reparationer av dessa. Ämnet behandlar även cykelbranschens olika verksamheter och arbetsområden.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet cykelteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om cykelbranschens olika verksamheter samt om cyklars betydelse för människors vardagsliv och som hållbara transportmedel. Undervisningen ska bidra till att utveckla elevernas kunskaper om olika typer av cyklar, elcyklar och elsparkcyklar, deras konstruktion och olika komponenter samt tilläggsutrustningar och olika användningsområden. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om specialverktyg, teknisk information och övrig utrustning som används i arbetet. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra service, underhåll och reparationer av olika typer av cyklar, elcyklar och elsparkcyklar med hjälp av specialverktyg, teknisk information och övrig utrustning.

Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt inom service, underhåll och reparationer av cyklar som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med såväl arbetskamrater som kunder. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunden och kundens egendom.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kan komma att möta i arbetslivet. Dessa uppgifter ska ge eleverna möjlighet att, såväl självständigt som tillsammans med andra, arbeta med problemlösning. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

Undervisningen i ämnet cykelteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om cykelbranschens olika verksamheter, arbetsområden och arbetsuppgifter.
  • Kunskaper om olika typer av cyklar, elcyklar och elsparkcyklar, deras konstruktion, funktion och olika komponenter samt tilläggsutrustningar.
  • Kunskaper om specialverktyg, diagnosutrustning, teknisk information och digitala informationssystem.
  • Förmåga att genomföra service, underhåll och reparationer av cyklar, elcyklar, elsparkcyklar och deras tilläggsutrustningar.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
  • Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt anpassa språket efter målgruppen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om cykelbranschens olika verksamheter, arbetsområden och arbetsuppgifter.

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika typer av cyklar, elcyklar och elsparkcyklar, deras konstruktion, funktion och olika komponenter samt tilläggsutrustningar och användningsområden.

Eleven visar godtagbara kunskaper om specialverktyg, diagnosutrustning, teknisk information och digitala informationssystem samt om hur dessa används i samband med service, underhåll och reparationer.

Eleven genomför med viss säkerhet service, underhåll, felsökning och reparationer av cyklar, elcyklar och elsparkcyklar enligt cykeltillverkarens anvisningar.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt cykeltillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om cykelbranschens olika verksamheter, arbetsområden och arbetsuppgifter.

Eleven visar goda kunskaper om olika typer av cyklar, elcyklar och elsparkcyklar, deras konstruktion, funktion och olika komponenter samt tilläggsutrustningar och användningsområden.

Eleven visar goda kunskaper om specialverktyg, diagnosutrustning, teknisk information och digitala informationssystem samt om hur dessa används i samband med service, underhåll och reparationer.

Eleven genomför med säkerhet service, underhåll, felsökning och reparationer av cyklar, elcyklar och elsparkcyklar enligt cykeltillverkarens anvisningar.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt cykeltillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om cykelbranschens olika verksamheter, arbetsområden och arbetsuppgifter.

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika typer av cyklar, elcyklar och elsparkcyklar, deras konstruktion, funktion och olika komponenter samt tilläggsutrustningar och användningsområden.

Eleven visar mycket goda kunskaper om specialverktyg, diagnosutrustning, teknisk information och digitala informationssystem samt om hur dessa används i samband med service, underhåll och reparationer.

Eleven genomför med god säkerhet service, underhåll, felsökning och reparationer av cyklar, elcyklar och elsparkcyklar enligt cykeltillverkarens anvisningar.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt cykeltillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.