Dans delas traditionellt sett in i olika typer av dans, beroende på vilka funktioner den har i samhället. På så sätt har scenisk dans, social dans, folkdans och tävlingsdans uppstått. I ämnet dansorientering läggs grunden för ett danskunnande oavsett dansform.

Kategorier

Kapitel 4-ämne

Undervisningen i ämnet dansorientering ska syfta till att eleverna utvecklar färdigheter i en eller flera dansformer och kunskaper om hur rörelser, rörelsedynamik, spatial förmåga och musik används i dansformen eller dansformerna. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla sina kunskaper om olika danskomponenter i relation till musik genom träning i dans. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom kunskaper om och färdigheter i dansämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av hur dans i olika sammanhang används för att skapa tillhörighet och hur dansen är en del av ett identitetsskapande. Dans är även en del av vårt kulturella uttryck och förmedlar kulturella värderingar. Eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla förmåga att, såväl praktiskt genom dans som teoretiskt, kritiskt reflektera över dans. Det innebär att eleverna ska få möjlighet att tolka och analysera dans i förhållande till kulturella värderingar, ursprung och sammanhang samt utifrån kropp, genus och etnicitet. De ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om dansformer samt deras bakgrund och kontext. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att gestalta dans i samspel med andra. Undervisningen ska betona en jämställd och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit, samtycke och trygghet och lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor inom dans.

Dans är universellt och som levande kroppsligt uttryck skapar den sinnesintryck. Undervisningen ska varva praktiska och teoretiska moment och inkludera reflekterande arbetsmetoder för att eleverna ska ges möjlighet att såväl praktiskt som teoretiskt uppleva, tolka och analysera dans.

Undervisningen i ämnet dansorientering ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Färdigheter i att utföra dans inom en eller flera dansformer utifrån dansformens estetiska ideal.
  • Förmåga att tolka och analysera dans.
  • Kunskaper om olika dansformer och deras kulturella bakgrund.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven utför dans i en eller flera dansformer med godtagbar dansteknisk och estetisk kvalitet.

Eleven gör enkla tolkningar och analyser av dans.

Eleven redogör översiktligt för olika dansers kulturella bakgrund.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven utför dans i en eller flera dansformer med god dansteknisk och estetisk kvalitet.

Eleven gör utvecklade tolkningar och analyser av dans.

Eleven redogör utförligt för olika dansers kulturella bakgrund.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven utför dans i en eller flera dansformer med mycket god dansteknisk och estetisk kvalitet.

Eleven gör välutvecklade tolkningar och analyser av dans.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika dansers kulturella bakgrund.