Datalagring blir allt viktigare i ett digitaliserat samhälle där olika digitala lösningar ofta hanterar stora mängder data. Ämnet datalagring behandlar hur lösningar för lagring av data designas och hur det är möjligt att effektivt komma åt lagrad data från mjukvaruapplikationer. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.
Undervisningen i ämnet datalagring ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika former av datalagring, främst med databashanterare av olika slag. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av olika datamodeller och förmåga att skapa och använda dem för att implementera datalagring.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om flera aspekter av datalagring, främst funktionalitet, prestanda, skalbarhet och säkerhet. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att hantera lagrade data i enlighet med lagar och andra bestämmelser på ett ansvarsfullt och säkert sätt samt med hänsyn till personlig integritet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att skapa system för lagring och åtkomst av data. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att skapa ändamålsenliga datalagringslösningar genom att genomföra utvecklingsprojekt.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om begrepp inom området samt förmåga att kommunicera om datalagring. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor samt olika handlingsalternativ inom datalagring.
Undervisningen i ämnet datalagring ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika datamodeller, datalagringslösningar och databastyper.
- Förmåga att skapa datamodeller.
- Förmåga att skapa och använda system för datalagring.
- Förmåga att värdera, utföra och anpassa åtgärder i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt krav på säkerhet.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven redogör övergripande för olika datamodeller, datalagringslösningar och databastyper.
Eleven skapar med viss säkerhet datamodeller.
Eleven skapar och hanterar med viss säkerhet datalagring med hjälp av olika verktyg.
Eleven värderar, utför och anpassar åtgärder på ett fungerande sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt säkerhetskrav.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven redogör utförligt för olika datamodeller, datalagringslösningar och databastyper.
Eleven skapar med säkerhet datamodeller.
Eleven skapar och hanterar med säkerhet datalagring med hjälp av olika verktyg.
Eleven värderar, utför och anpassar åtgärder på ett ändamålsenligt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt säkerhetskrav.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika datamodeller, datalagringslösningar och databastyper.
Eleven skapar med god säkerhet datamodeller.
Eleven skapar och hanterar med god säkerhet datalagring med hjälp av olika verktyg.
Eleven värderar, utför och anpassar åtgärder på ett ändamålsenligt och effektivt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt säkerhetskrav.