Det industritekniska området är under ständig utveckling och har betydelse för stora delar av samhällets utveckling. Ämnet datorstyrd produktion behandlar teknik och metoder för datorstyrd produktion, från att tolka ett tillverkningsunderlag till att driftsätta utrustning med hög automatiseringsgrad.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet datorstyrd produktion ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att använda vanligt förekommande redskap för programmering och produktionsstyrning. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att använda verktyg och system för processövervakning.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av operatörens roll i datorstyrd industriell produktion och det ansvar som följer med arbetsuppgifterna inom ämnesområdet. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att använda metoder och utrustning för att kunna kvalitetssäkra produkter med hjälp av datorstyrd utrustning. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att hålla den datorstyrda utrustningen driftsäker och hållbar med hänsyn tagen till miljö, arbetsmiljö och maskinsäkerhet.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta systematiskt och säkert. Undervisningen ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta strukturerat, eftersom ordning och noggrannhet är avgörande faktorer för en framgångsrik industriell produktion. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att samverka och kommunicera i alla led i produktionen.

Undervisningen i ämnet datorstyrd produktion ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att tolka tillverkningsunderlag, använda relevant programmeringsstöd samt driftsätta datorstyrd produktion.
  • Förmåga att kvalitetssäkra datorstyrd produktion samt att bedöma resultat på utfört arbete.
  • Förmåga att upprätthålla utrustningens driftsäkerhet.
  • Förmåga att arbeta strukturerat samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Förmåga att bedöma produktionens miljöpåverkan.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven använder tillverkningsunderlag med viss säkerhet. Eleven planerar och organiserar programmering och driftsättning av datorstyrd produktion med viss säkerhet.

Eleven mäter, bedömer och dokumenterar resultatet med viss säkerhet. Dessutom utför eleven enkla justeringar av programmets inställningar.

Eleven upprätthåller utrustningens driftsäkerhet med viss säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven bedömer produktionens miljöpåverkan med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven använder tillverkningsunderlag med säkerhet. Eleven planerar och organiserar programmering och driftsättning av datorstyrd produktion med säkerhet.

Eleven mäter, bedömer och dokumenterar resultatet med säkerhet. Dessutom utför eleven relativt komplexa justeringar av programmets inställningar.

Eleven upprätthåller utrustningens driftsäkerhet med säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven bedömer produktionens miljöpåverkan med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven använder tillverkningsunderlag med god säkerhet. Eleven planerar och organiserar programmering och driftsättning av datorstyrd produktion med god säkerhet.

Eleven mäter, bedömer och dokumenterar resultatet med god säkerhet. Dessutom utför eleven komplexa justeringar av programmets inställningar.

Eleven upprätthåller utrustningens driftsäkerhet med god säkerhet.

Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven bedömer produktionens miljöpåverkan med god säkerhet.