Ämnet digital design handlar om kommunikation och människans upplevelse av interaktion och samspel med digitala artefakter, system, tjänster och marknadsföring. Digital design utgår från förståelse av människans behov och teknikens möjligheter i skapande av digitala lösningar och målgruppsanpassade upplevelser. Ämnet får bara anordnas i vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år i gymnasieskolan.
Undervisningen i ämnet digital design ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur digitalt designade upplevelser skapas och är uppbyggda för att möta användares behov och önskemål. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förståelse av hur digital design samspelar med människa och samhälle på olika sätt.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att utforma målgruppsanpassade digitala designprototyper. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i projektform där processens olika delar behandlas, från datainsamling och användarstudier till projektplan, skisser, konceptutveckling och prototyper för testning och utvärdering.
Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet, innovationstänkande och problemlösningsförmåga. På så vis ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att undersöka, visualisera, skapa, testa och utvärdera designförslag. Undervisningen ska även ge utrymme för diskussion om och reflektion över etiska frågor som gäller digital design och hur den kan utformas och anpassas för att möta olika användare.
Undervisningen i ämnet digital design ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om digitalt designade användarupplevelser.
- Förmåga att planera, genomföra och utvärdera digitala designprojekt.
- Förmåga att utforma målgruppsanpassade designprototyper.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven resonerar om digitalt designade användarupplevelser på ett övergripande sätt.
Eleven planerar och genomför digitala designprojekt på ett strukturerat sätt och gör enkla utvärderingar av digitala designprojekt.
Eleven utformar målgruppsanpassade digitala designprototyper med viss skicklighet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven resonerar om digitalt designade användarupplevelser på ett utvecklat sätt.
Eleven planerar och genomför digitala designprojekt på ett välstrukturerat sätt och gör välgrundade utvärderingar av digitala designprojekt.
Eleven utformar målgruppsanpassade digitala designprototyper med god skicklighet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven resonerar om digitalt designade användarupplevelser på ett välutvecklat och nyanserat sätt.
Eleven planerar och genomför digitala designprojekt på ett välstrukturerat och effektivt sätt och gör välgrundade och nyanserade utvärderingar av digitala designprojekt.
Eleven utformar målgruppsanpassade digitala designprototyper med mycket god skicklighet.