Djur för forskningsändamål - Nivå 1

200 poäng

Undervisningen i ämnet djur för forskningsändamål på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Biologisk grund

  • Identifiering och namngivning av djurarter som ofta används inom forskning med vetenskapliga och yrkesmässiga termer.
  • Artspecifik biologi hos forskningsdjur, anatomi, fysiologi, avel och uppfödning samt genetik och genetiska förändringar.
  • Djurarternas naturliga beteenden och behov. Arternas egenskaper och särskilda behov samt deras naturliga livsmiljö vad gäller till exempel temperatur, ljus, bottenmaterial och tillgång på vatten.
  • Orsaker till beteendeförändringar som följd av skador, sjukdomar och behandling.
  • Olika foders näringsinnehåll och kvalitet samt artspecifika foderbehov.
  • Alternativ till användning av försöksdjur. Möjligheter och begränsningar.
  • Miljöberikning för att stimulera djurens naturliga beteende.
  • Hur djur påverkas av miljöomställningar och stress. Artspecifik ohälsa, ångest- och smärtsymtom samt hur lidande hos djur som används för forskningsändamål kan minimeras.
  • Bedövning och smärtlindring.
  • Mikroorganismer, smitta och smittspridning.

Arbetsuppgifter och utrustning

  • Journalföring samt muntlig och skriftlig rapportering beträffande djurens hälsotillstånd och beteenden.
  • Utarbetande av planer för skötsel av forskningsdjur.
  • Utfodring, skötsel och hantering av forskningsdjur.
  • Artspecifik metodik i samband med hantering och försök.
  • Bedövning och smärtlindring.
  • Avbrytningspunkt, avlivning och hantering av döda djur.
  • Rutiner för att upptäcka beteendeförändringar hos forskningsdjur.
  • Skötsel och hantering av anläggningar och utrustningar, däribland sanering, desinfektion och avfallshantering.
  • Klimatkontroll i djurmiljön.

Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser

  • Etik i samband med användning av och arbete med forskningsdjur. Etiska nämnder och internationellt arbete inom området.
  • Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med arbete med forskningsdjur.
  • Smittskyddsrutiner, däribland basala hygienrutiner och barriärskydd.
  • Lagar och andra bestämmelser som gäller arbete med forskningsdjur, till exempel angående införskaffande av djur, djurhållning och skötsel samt användning av forskningsdjur.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om vanliga djurarter som ofta används för forskningsändamål.

Eleven sköter och hanterar med visst handlag djur för forskningsändamål på ett etiskt och säkert sätt. Dessutom reflekterar eleven över djuranvändningen och för enkla resonemang om alternativ till djurförsök.

Eleven observerar och tolkar forskningsdjurens utseende och beteende. I samband med detta identifierar eleven med viss säkerhet tecken på ohälsa, lidande och stress. Dessutom redogör eleven på ett godtagbart sätt för åtgärder som kan förbättra djurens hälsa och välbefinnande.

Eleven sköter och hanterar utrustning, anläggningar och vistelsemiljöer med godtagbart resultat. I arbetet löser eleven de problem som uppstår med enkla strategier.

Eleven arbetar på ett miljömässigt hållbart sätt och vidtar med viss säkerhet smittförebyggande åtgärder. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller arbete med forskningsdjur.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om vanliga djurarter som ofta används för forskningsändamål.

Eleven sköter och hanterar med gott handlag djur för forskningsändamål på ett etiskt och säkert sätt. Dessutom reflekterar eleven över djuranvändningen och för utvecklade resonemang om alternativ till djurförsök.

Eleven observerar och tolkar forskningsdjurens utseende och beteende. I samband med detta identifierar eleven med säkerhet tecken på ohälsa, lidande och stress. Dessutom redogör eleven på ett gott sätt för åtgärder som kan förbättra djurens hälsa och välbefinnande.

Eleven sköter och hanterar utrustning, anläggningar och vistelsemiljöer med gott resultat. I arbetet löser eleven de problem som uppstår med utvecklade strategier.

Eleven arbetar på ett miljömässigt hållbart sätt och vidtar med säkerhet smittförebyggande åtgärder. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller arbete med forskningsdjur.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om vanliga djurarter som ofta används för forskningsändamål.

Eleven sköter och hanterar med mycket gott handlag djur för forskningsändamål på ett etiskt och säkert sätt. Dessutom reflekterar eleven över djuranvändningen och för välutvecklade resonemang om alternativ till djurförsök.

Eleven observerar och tolkar forskningsdjurens utseende och beteende. I samband med detta identifierar eleven med god säkerhet tecken på ohälsa, lidande och stress. Dessutom redogör eleven på ett mycket gott sätt för åtgärder som kan förbättra djurens hälsa och välbefinnande.

Eleven sköter och hanterar utrustning, anläggningar och vistelsemiljöer med mycket gott resultat. I arbetet löser eleven de problem som uppstår med välutvecklade strategier.

Eleven arbetar på ett miljömässigt hållbart sätt och vidtar med god säkerhet smittförebyggande åtgärder. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller arbete med forskningsdjur.

Nivå 1

DJUR1000X 200 poäng