Ämnet djurvård inom djurens hälso- och sjukvård behandlar omvårdnadsarbete med sjuka och friska djur. I ämnet behandlas också sjukdomslära, hygien och smittspridning samt lagar och andra bestämmelser som gäller skyldigheter och ansvar vid arbete med skadade och sjuka djur. Centralt i ämnet är djurets välfärd och ett etiskt förhållningssätt vid arbete med djur.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet djurvård inom djurens hälso- och sjukvård ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra djurvårdande omvårdnadsarbete inom djurens hälso- och sjukvård. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om djurens anatomi och fysiologi samt om djursjukdomar, hygien, smittspridning och smittskydd. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om behandling av skadade och sjuka djur samt om farmakologi. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att hantera och vårda skadade och sjuka djur på ett säkert sätt med utgångspunkt i djurets välfärd samt med vetenskapligt beprövade metoder som grund. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion och reflektion över olika sjukdomstillstånd, smärtpåverkan samt risker och prognoser för olika behandlingar. Eleverna ska därigenom ges möjlighet att utveckla ett etiskt förhållningssätt i arbete med djur. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att förebygga smittspridning samt att använda hållbara och säkra arbetsmetoder som tar hänsyn till miljön och främjar ett långsiktigt hållbart arbetsliv. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska vidare bidra till att eleverna utvecklar förmåga att planera, dokumentera och rapportera sitt arbete samt att använda veterinärmedicinska termer och begrepp. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att bemöta djurägare på ett respektfullt och serviceinriktat sätt.

Genom laborationer, övningar och praktiskt arbete ska eleverna ges möjlighet att få erfarenhet av arbetsuppgifter kopplade till djurens hälso- och sjukvård. Undervisningen ska lägga en grund för elevernas förmåga att yrkesmässigt och lösningsfokuserat utföra arbetsuppgifter.

Undervisningen i ämnet djurvård inom djurens hälso- och sjukvård ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika djurarters anatomi och fysiologi samt om skador och sjukdomar hos djur och hur de kan förebyggas.
  • Kunskaper om olika behandlingsmetoder samt om farmakologi.
  • Förmåga att planera sitt arbete samt att sköta, hantera och vårda djur inom ett givet ansvarsområde på ett etiskt och säkert sätt.
  • Förmåga att arbeta hållbart och smittförebyggande samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Förmåga att rapportera och dokumentera arbetet samt använda yrkesmässiga och veterinärmedicinska termer och begrepp.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för djurs anatomi och fysiologi samt beskriver på ett godtagbart sätt olika sjukdomar och deras orsaker.

Eleven redogör översiktligt för olika behandlingsmetoder, farmakologi samt för användning av läkemedel och metoder att tillföra läkemedel.

Eleven planerar sitt arbete och hanterar med visst handlag skadade och sjuka djur. Eleven utför djurvårdande arbetsuppgifter inom djurens hälso- och sjukvård med viss säkerhet samt på ett etiskt och säkert sätt.

Eleven arbetar ergonomiskt och miljömässigt hållbart. I arbetet vidtar eleven med viss säkerhet smittförebyggande åtgärder. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven använder med viss säkerhet yrkesmässiga och veterinärmedicinska termer och begrepp. I samband med omvårdnadsarbete gör eleven en enkel rapportering och dokumentation av sitt arbete och resultat.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för djurs anatomi och fysiologi samt beskriver på ett utvecklat sätt olika sjukdomar och deras orsaker.

Eleven redogör utförligt för olika behandlingsmetoder, farmakologi samt för användning av läkemedel och metoder att tillföra läkemedel.

Eleven planerar sitt arbete och hanterar med gott handlag skadade och sjuka djur. Eleven utför djurvårdande arbetsuppgifter inom djurens hälso- och sjukvård med säkerhet samt på ett etiskt och säkert sätt.

Eleven arbetar ergonomiskt och miljömässigt hållbart. I arbetet vidtar eleven med säkerhet smittförebyggande åtgärder. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven använder med säkerhet yrkesmässiga och veterinärmedicinska termer och begrepp. I samband med omvårdnadsarbete gör eleven en noggrann rapportering och dokumentation av sitt arbete och resultat.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för djurs anatomi och fysiologi samt beskriver på ett välutvecklat sätt olika sjukdomar och deras orsaker.

Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika behandlingsmetoder, farmakologi samt för användning av läkemedel och metoder att tillföra läkemedel.

Eleven planerar sitt arbete och hanterar med mycket gott handlag skadade och sjuka djur. Eleven utför djurvårdande arbetsuppgifter inom djurens hälso- och sjukvård med god säkerhet samt på ett etiskt och säkert sätt.

Eleven arbetar ergonomiskt och miljömässigt hållbart. I arbetet vidtar eleven med god säkerhet smittförebyggande åtgärder. Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven använder med god säkerhet yrkesmässiga och veterinärmedicinska termer och begrepp. I samband med omvårdnadsarbete gör eleven en noggrann och utförlig rapportering och dokumentation av sitt arbete och resultat.