Elektronik är centralt för att viktiga funktioner i samhället ska fungera, bland annat transporter, banker och medicinsk utrustning. Elektronik kan produceras genom manuella och automatiserade moment och metoder. Ämnet elektronikproduktion behandlar tillverkning av elektronik från beredning till slutlig produkt. I ämnet behandlas även de moment som ingår i processen samt de skydd mot elektrostatisk urladdning (ESD-skydd) som gäller vid arbetet.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet elektronikproduktion ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra de olika momenten inom elektronikproduktion. I detta ingår planering och beredning av produktionsmoment samt montering och lödning av komponenter. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar färdigheter i att testa färdiga kretskort och system samt förmåga att felsöka och utföra mätningar. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om utrustning och klädsel som utgör förutsättningar för ett säkert och hållbart arbetssätt. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar kunskaper om standarder, lagar och andra bestämmelser inom området. Även dokumentation, analys och uppföljning ingår, liksom terminologi för utrustning och komponenter i systemet.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda mätinstrument samt tolka och använda manualer och andra relevanta dokument på både svenska och engelska. Dessutom ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet och initiativförmåga samt deras intresse för teknisk utveckling och hållbarhetsarbete inom elektronikproduktion.

Genom ett undersökande arbetssätt med praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att samverka med andra och utveckla ett fackspråk.

Undervisningen i ämnet elektronikproduktion ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om produktionsmetoder för tillverkning av kretskort.
  • Förmåga att planera och bereda produktionsmoment vid tillverkning av kretskort.
  • Förmåga att montera och löda komponenter i elektronikenheter.
  • Förmåga att arbeta i enlighet med de lagar och andra bestämmelser som gäller i en miljö med ESD-skydd.
  • Förmåga att använda mätinstrument med tillhörande mätmetod samt dokumentera och analysera mätresultat.
  • Förmåga att tolka och använda manualer och andra dokument som används vid elektronikproduktion.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör på ett godtagbart sätt för produktionsmetoder vid tillverkning av kretskort.

Eleven planerar och bereder med viss säkerhet olika produktionsmoment.

Eleven utför med viss skicklighet montering och lödning av komponenter.

Eleven utför praktiskt arbete i enlighet med de lagar och andra bestämmelser som reglerar en miljö med ESD-skydd.

Eleven använder mätinstrument med viss säkerhet och gör en enkel dokumentation av mätresultatet. Dessutom gör eleven en enkel analys av mätresultatet.

Eleven använder manualer och andra dokument inom området med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör på ett utvecklat sätt för produktionsmetoder vid tillverkning av kretskort.

Eleven planerar och bereder med säkerhet olika produktionsmoment.

Eleven utför med god skicklighet montering och lödning av komponenter.

Eleven utför praktiskt arbete i enlighet med de lagar och andra bestämmelser som reglerar en miljö med ESD-skydd.

Eleven använder mätinstrument med säkerhet och gör en noggrann dokumentation av mätresultatet. Dessutom gör eleven en utvecklad analys av mätresultatet.

Eleven använder manualer och andra dokument inom området med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för produktionsmetoder vid tillverkning av kretskort.

Eleven planerar och bereder med god säkerhet olika produktionsmoment.

Eleven utför med mycket god skicklighet montering och lödning av komponenter.

Eleven utför praktiskt arbete i enlighet med de lagar och andra bestämmelser som reglerar en miljö med ESD-skydd.

Eleven använder mätinstrument med god säkerhet och gör en noggrann och utförlig dokumentation av mätresultatet. Dessutom gör eleven en välutvecklad analys av mätresultatet.

Eleven använder manualer och andra dokument inom området med god säkerhet.