Samhället är beroende av en fungerande elförsörjning för att upprätthålla funktionen i ett stort antal verksamheter. Ämnet elmätteknik behandlar hur olika instrument för att mäta elektriska storheter används. Ämnet behandlar även mätning av icke-elektriska storheter som har omvandlats med mätomvandlare till elektriska storheter.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet elmätteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om mätning av elektriska storheter. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att välja och använda vanligt förekommande mätgivare och metoder för att samla in mätvärden. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att analysera och dokumentera mätresultat samt att använda begrepp inom mätteknik.

Genom experiment, ett undersökande arbetssätt och praktiska övningar ska eleverna ges möjlighet att utveckla såväl ett fackspråk som kunskaper i praktisk problemlösning vilket krävs vid arbete med mätgivare och mätinstrument. Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och initiativförmåga samt bidra till att eleverna utvecklar ett intresse för teknisk utveckling inom elektronikbranschen.

Undervisningen i ämnet elmätteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om begrepp inom mätteknik.
  • Färdigheter i att använda oscilloskop och multimeter.
  • Förmåga att välja och använda mätgivare.
  • Förmåga att analysera mätresultat.
  • Förmåga att dokumentera mätresultat.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om begrepp inom området mätteknik.

Eleven använder med viss säkerhet oscilloskop och multimeter för mätning av elektrisk ström, elektrisk spänning och resistans.

Eleven väljer mätgivare och använder den med viss säkerhet. Eleven motiverar sitt val av mätgivare på ett godtagbart sätt.

Eleven gör en enkel analys av sina mätresultat.

Eleven gör en enkel dokumentation av sina mätresultat.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om begrepp inom området mätteknik.

Eleven använder med säkerhet oscilloskop och multimeter för mätning av elektrisk ström, elektrisk spänning och resistans.

Eleven väljer mätgivare och använder den med säkerhet. Eleven motiverar sitt val av mätgivare på ett utvecklat sätt.

Eleven gör en relativt komplex analys av sina mätresultat.

Eleven gör en noggrann dokumentation av sina mätresultat.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om begrepp inom området mätteknik.

Eleven använder med god säkerhet oscilloskop och multimeter för mätning av elektrisk ström, elektrisk spänning och resistans.

Eleven väljer mätgivare och använder den med god säkerhet. Eleven motiverar sitt val av mätgivare på ett välutvecklat sätt.

Eleven gör en komplex analys av sina mätresultat.

Eleven gör en noggrann och utförlig dokumentation av sina mätresultat.