Samhällets järnvägssystem är beroende av en välfungerande elförsörjning. Ämnet elteknik – järnväg behandlar underhåll, ombyggnation, nybyggnation och felsökning av järnvägsanläggningars elsystem. I ämnet ställs höga krav på både trafik- och elsäkerhet eftersom det utgör grunden för allt arbete på och bredvid järnvägsanläggningar.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet elteknik – järnväg ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i underhåll, installation och reparation av befintliga anläggningar. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att lösa problem som uppstår under arbetets gång samt att felsöka och reparera fel i järnvägsanläggningars elsystem. Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla kunskaper om säkerhet, standarder, lagar och andra bestämmelser inom området. Vidare ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet och initiativförmåga samt deras intresse för teknisk utveckling inom järnvägsbranschen.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att arbeta praktiskt och i laborationsmiljö. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda verktyg, material och instrument på ett säkert och hållbart sätt. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att tolka och använda dokumentation, till exempel ritningar och arbetsbeskrivningar, samt att dokumentera sitt arbete. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att samverka med andra och utveckla ett fackspråk.

Undervisningen i ämnet elteknik – järnväg ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om kontaktledningssystemets uppbyggnad och konstruktion.
  • Kunskaper om begrepp samt lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Förmåga att planera, utföra och dokumentera montering, underhåll, felsökning och reparation av anläggningar.
  • Förmåga att arbeta säkert och att förebygga skador på personer och egendom.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör på ett godtagbart sätt för kontaktledningssystemets uppbyggnad och konstruktion.

Eleven redogör på ett godtagbart sätt för begrepp, standarder, lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven planerar och utför med visst handlag montering, underhåll, felsökning och reparation av anläggningar. Eleven dokumenterar på ett enkelt sätt det utförda arbetet.

Eleven utför praktiskt arbete på ett sätt som är säkert och som förebygger skador på personer och egendom.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör på ett utvecklat sätt för kontaktledningssystemets uppbyggnad och konstruktion.

Eleven redogör på ett utvecklat sätt för begrepp, standarder, lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven planerar och utför med gott handlag montering, underhåll, felsökning och reparation av anläggningar. Eleven dokumenterar på ett utvecklat sätt det utförda arbetet.

Eleven utför praktiskt arbete på ett sätt som är säkert och som förebygger skador på personer och egendom.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för kontaktledningssystemets uppbyggnad och konstruktion.

Eleven redogör på ett välutvecklat sätt för begrepp, standarder, lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven planerar och utför med mycket gott handlag montering, underhåll, felsökning och reparation av anläggningar. Eleven dokumenterar på ett välutvecklat sätt det utförda arbetet.

Eleven utför praktiskt arbete på ett sätt som är säkert och som förebygger skador på personer och egendom.