Energiteknik handlar om lagring, omvandling, transport och användning av energi, som i sin tur är nödvändig för att upprätthålla en stor mängd samhällsfunktioner. Ämnet energiteknik behandlar energitekniska objekt samt hur olika energitekniska system fungerar och är konstruerade. Ämnet bygger delvis på naturvetenskapliga principer som tillämpas på energitekniska anläggningar.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet energiteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om drift och underhåll av energitekniska anläggningar. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om energikällor och energiomvandlingar samt hur energitekniska systemlösningar är uppbyggda och fungerar. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av effektiv och hållbar energianvändning samt kretsloppstänkande. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur energitekniska system påverkar miljön. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla ett yrkesetiskt förhållningssätt samt förmåga att arbeta på ett säkert sätt.

Genom experiment och ett undersökande arbetssätt ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att lösa problem som gäller drift och underhåll av energitekniska anläggningar. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att hantera mätinstrument och göra energiberäkningar. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett fackspråk samt förmåga att dokumentera och utvärdera utfört arbete. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att samverka med andra. Vidare ska undervisningen stimulera elevernas nyfikenhet och initiativförmåga samt deras intresse för teknisk utveckling och hållbarhetsarbete inom energiteknik.

Undervisningen i ämnet energiteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika energikällor och bränslen samt energiomvandlingar som möjliggör produktion.
  • Kunskaper om uppbyggnad, funktion och principer hos olika energitekniska systemlösningar.
  • Kunskaper om energianvändning och energieffektivisering samt miljöpåverkan av energiproduktion.
  • Förmåga att hantera mätinstrument.
  • Förmåga att göra energiberäkningar utifrån relevanta storheter och enheter.
  • Förmåga att arbeta i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt dokumentera och utvärdera utfört arbete.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt olika energikällor och bränslen samt energiomvandlingar.

Eleven beskriver översiktligt hur olika energitekniska systemlösningar är uppbyggda och fungerar.

Eleven för enkla resonemang om hur energiproduktionen påverkar miljön samt hur detta kan förebyggas.

Eleven hanterar mätinstrument med viss säkerhet.

Eleven utför enkla energiberäkningar.

Eleven utför det praktiska arbetet i enlighet med säkerhetsbestämmelser inom området. Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete och utvärderar arbetet med enkla omdömen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt olika energikällor och bränslen samt energiomvandlingar.

Eleven beskriver utförligt hur olika energitekniska systemlösningar är uppbyggda och fungerar.

Eleven för utvecklade resonemang om hur energiproduktionen påverkar miljön samt hur detta kan förebyggas.

Eleven hanterar mätinstrument med säkerhet.

Eleven utför relativt komplexa energiberäkningar.

Eleven utför det praktiska arbetet i enlighet med säkerhetsbestämmelser inom området. Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete och utvärderar arbetet med utvecklade omdömen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika energikällor och bränslen samt energiomvandlingar.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur olika energitekniska systemlösningar är uppbyggda och fungerar.

Eleven för välutvecklade resonemang om hur energiproduktionen påverkar miljön samt hur detta kan förebyggas.

Eleven hanterar mätinstrument med god säkerhet.

Eleven utför komplexa energiberäkningar.

Eleven utför det praktiska arbetet i enlighet med säkerhetsbestämmelser inom området. Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete och utvärderar arbetet med välutvecklade omdömen.