Engelska för döva - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet engelska för döva på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Kommunikationens innehåll

  • Konkreta och abstrakta ämnesområden med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning.
  • Åsikter, idéer och erfarenheter samt etiska och existentiella frågor.
  • Teman, innehåll och form i olika typer av fiktion, däribland film och skönlitteratur.
  • Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.

Reception

  • Texter, även av relativt komplex och formell karaktär och med inslag av sociolektal och dialektal variation, från olika medier.
  • Textad film och annan visuell presentation av talad engelska, även i relativt snabbt tempo.
  • Texter som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande och redogörande, till exempel textade föredrag och debatter, formella brev och populärvetenskapliga texter.
  • Skönlitteratur, även dikter och dramatik, såväl samtida som utdrag ur äldre verk.
  • Hur attityder, synsätt och stilnivå kommer till uttryck i den engelska som eleverna möter.
  • Strategier för att dra slutsatser om syfte, synsätt och underförstådd betydelse, även i större textmängder eller längre sekvenser av textat tal, till exempel genom att anteckna, ställa sig frågor och identifiera huvudbudskap.
  • Värdering av relevans och tillförlitlighet hos källor av olika slag och utifrån olika syften.
  • Hur variation och anpassning till syfte, mottagare och sammanhang, i den engelska som eleverna möter, skapas genom meningsbyggnad, ordbildning och val av ord, till exempel regionala varianter och kollokationer, i informella och formella sammanhang.
  • Hur struktur och sammanhang, i den engelska som eleverna möter, skapas genom sambandsmarkörer som uttrycker till exempel orsakssammanhang och jämförelse.
  • Hur den engelska som eleverna möter är uppbyggd för att påverka en tänkt målgrupp.

Produktion och interaktion

  • Språklig säkerhet i elevernas egen produktion och interaktion. Hur man kan uttrycka sig nyanserat och med variation, tydlighet, struktur, ledighet och anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Vokabulär, stavning, grammatiska strukturer och meningsbyggnad samt textbindning och styckeindelning i elevernas egen produktion och interaktion.
  • Skriftlig produktion och interaktion med olika syften, i informella och något formella sammanhang, där eleverna resonerar, argumenterar och ansöker samt sammanför innehåll från olika skriftliga källor.
  • Strategier för att bidra till och aktivt medverka i argumentation och diskussioner, även genom direktkommunikation, med anknytning till samhälls- och arbetsliv, till exempel genom att ställa följdfrågor, förklara, bidra med nya infallsvinklar och anknyta till andras inlägg.
  • Bearbetning av egna skriftliga framställningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven läser samt förstår och tolkar huvudsakligt innehåll och tydliga detaljer i texter av olika slag. Eleven väljer med källkritisk medvetenhet innehåll från skriftliga källor av olika slag och använder på ett relevant sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I skriftliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven med viss språklig säkerhet och till viss del anpassat till syfte, mottagare och sammanhang.

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven med viss språklig säkerhet och till viss del anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven använder dessutom strategier som i viss utsträckning underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven diskuterar på ett översiktligt sätt, på engelska i skrift, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven läser samt förstår och tolkar på ett välgrundat sätt huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i texter av olika slag. Eleven väljer med källkritisk medvetenhet innehåll från skriftliga källor av olika slag och använder på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I skriftliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven med språklig säkerhet och i huvudsak anpassat till syfte, mottagare och sammanhang.

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven med språklig säkerhet och i huvudsak anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven använder dessutom strategier som underlättar och förbättrar interaktionen.

Eleven diskuterar på ett utvecklat sätt, på engelska i skrift, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven läser samt förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i texter av olika slag. Eleven väljer med källkritisk medvetenhet innehåll från skriftliga källor av olika slag och använder på ett relevant, effektivt och problematiserande sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.

I skriftliga framställningar av olika slag uttrycker sig eleven med god språklig säkerhet och anpassat till syfte, mottagare och sammanhang.

I interaktion i olika sammanhang uttrycker sig eleven med god språklig säkerhet och anpassat till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven använder dessutom strategier som underlättar och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.

Eleven diskuterar på ett välutvecklat sätt, på engelska i skrift, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper.

Nivå 1

ENGD1000X 100 poäng

Nivå 2

ENGD2000X 100 poäng

Nivå 3

ENGD3000X 100 poäng