Ämnet entreprenörskap och företagande behandlar företagande samt metoder och förhållningssätt för att kunna starta, driva och vidareutveckla verksamheter. Entreprenörskap, ansvarsfullt företagande och innovationstänkande har betydelse för samhällets utveckling och välstånd.

Kategorier

Kapitel 4-ämne

Undervisningen i ämnet entreprenörskap och företagande ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att tillvarata möjligheter och skapa affärsidéer samt att omvandla dessa till värde för andra. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse av entreprenörskapets och företagens betydelse för individer och samhälle samt av hur samhällets utveckling påverkar entreprenörskapet och behovet av nya företag. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser som påverkar entreprenörskap och företagande samt om hur företag arbetar med innovationer och affärsutveckling. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om företagens ansvar för ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet.

Undervisningen ska stimulera elevernas kunskapssökande, kreativitet och innovationstänkande samt lust att, utifrån empati för omvärlden och andra människors behov, omsätta idéer i praktisk verksamhet. Därigenom ska undervisningen också bidra till elevernas personliga utveckling och skapa förutsättningar för det livslånga lärandet. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att problematisera och diskutera sitt eget företagande med utgångspunkt i kunskaper om företagande. På så sätt ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förståelse av företagande teoretiskt såväl som praktiskt. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att ta initiativ och lösa problem samt att samarbeta med andra. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utvärdera arbetsprocesser och resultat samt att reflektera över sina erfarenheter för att dra lärdom av dem.

Undervisningen i ämnet entreprenörskap och företagande ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om företagens roll och ansvar för hållbar utveckling.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som påverkar entreprenörskap och företagande.
  • Förmåga att starta, driva och avsluta ett fiktivt företag.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om företagens roll och ansvar för hållbar utveckling.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt övriga förutsättningar som påverkar entreprenörskap och företagande.

Eleven startar, driver och avslutar ett fiktivt företag på ett i huvudsak fungerande sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om företagens roll och ansvar för hållbar utveckling.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt övriga förutsättningar som påverkar entreprenörskap och företagande.

Eleven startar, driver och avslutar ett fiktivt företag på ett fungerande sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om företagens roll och ansvar för hållbar utveckling.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt övriga förutsättningar som påverkar entreprenörskap och företagande.

Eleven startar, driver och avslutar ett fiktivt företag på ett väl fungerande sätt.