Kravet på bra ljud, bild, ljus och specialeffekter vid olika typer av event ställer höga krav på avancerad teknisk utrustning. Ämnet eventteknik behandlar ljud-, ljus- och bildteknik samt arbete med scenanläggningar och teknisk utrustning vid olika event.
Undervisningen i ämnet eventteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om den tekniska utrustning som används vid olika event. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att bygga upp scenanläggningar och rigga teknisk utrustning på ett säkert och hållbart sätt samt felsöka och reparera utrustningen. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förståelse för vikten av att planera och att arbeta på ett sätt som tar hänsyn till såväl säkerhet som miljö och estetik. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller arbete inom eventteknik.
Undervisningen ska stimulera elevernas nyfikenhet och uppfinningsrikedom i kreativt arbete med ljud, ljus och bild samt leda till att eleverna utvecklar kunskaper om den tekniska utrustningens möjligheter och begränsningar vid kreativt arbete. I undervisningen ska både praktiska och teoretiska moment ingå.
Undervisningen i ämnet eventteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om ljud-, ljus- och bildteknik.
- Förmåga att planera sitt arbete samt att bygga upp scenanläggningar och rigga teknisk utrustning för event på ett säkert sätt.
- Förmåga att arbeta kreativt med ljud, ljus och bild.
- Förmåga att felsöka och reparera teknisk utrustning.
- Förmåga att arbeta säkert i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt scenanläggningars komponenter, enheter och system vad gäller ljud, ljus och bild.
Eleven planerar sitt arbete och bygger med visst handlag upp scenanläggningar samt riggar teknisk utrustning med säkerhet.
Eleven arbetar kreativt med ljud, ljus och bild med godtagbart resultat.
Eleven felsöker och reparerar med viss säkerhet teknisk utrustning för event.
Eleven utför det praktiska arbetet på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt scenanläggningars komponenter, enheter och system vad gäller ljud, ljus och bild.
Eleven planerar sitt arbete och bygger med gott handlag upp scenanläggningar samt riggar teknisk utrustning med säkerhet.
Eleven arbetar kreativt med ljud, ljus och bild med gott resultat.
Eleven felsöker och reparerar med säkerhet teknisk utrustning för event.
Eleven utför det praktiska arbetet på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat scenanläggningars komponenter, enheter och system vad gäller ljud, ljus och bild.
Eleven planerar sitt arbete och bygger med mycket gott handlag upp scenanläggningar samt riggar teknisk utrustning med säkerhet.
Eleven arbetar kreativt med ljud, ljus och bild med mycket gott resultat.
Eleven felsöker och reparerar med god säkerhet teknisk utrustning för event.
Eleven utför det praktiska arbetet på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.