Fackteckning används inom såväl modedesign som andra designområden och är ett samlingsbegrepp för olika visuella verktyg som används inom design. Ämnet fackteckning och design behandlar estetiska aspekter inom teckning, illustration och design. Det behandlar också skisstekniker, material, metoder och processer inom valt designområde. Dessutom behandlar ämnet designens betydelse för produkters hållbarhet.
Undervisningen i ämnet fackteckning och design ska syfta till att eleverna utvecklar färdigheter i att arbeta konstnärligt, hantverksmässigt och kreativt inom teckning, illustration och design. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om funktionell och konstnärlig utformning samt om samspelet mellan material, form, funktion och färg.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om designprocessen samt förmåga att arbeta från idéer till färdiga illustrationer eller presentationsskisser. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förståelse av hur design i olika material kan understryka och förmedla en tanke, en idé eller en känsla. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att reflektera över och värdera det utförda arbetet. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar färdigheter i att presentera formgivna idéer samt färdiga skisser och illustrationer. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda begrepp inom relevant designområde. Undervisningen ska vidare bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om miljöaspekter.
Undervisningen ska leda till att eleverna inspireras av samt utvecklar förmåga att analysera och tolka historisk och samtida formgivning. Den ska också ge eleverna möjlighet att arbeta både med traditionell och mer experimentell design. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla en öppenhet för att prova nya vägar. Den ska även leda till att eleverna utvecklar färdigheter i att arbeta projektinriktat och problemorienterat. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor och olika handlingsalternativ inom fackteckning och design.
Undervisningen i ämnet fackteckning och design ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att arbeta konstnärligt och hantverksmässigt med fackteckning och design.
- Kunskaper om färg, form och funktion.
- Förmåga att kommunicera med fackteckning och design samt att presentera och värdera idéer och design.
- Förmåga att analysera och tolka traditionell och samtida design.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser samt miljöpåverkan inom designområdet.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven arbetar konstnärligt och hantverksmässigt med fackteckning och design. I arbetet skissar, tecknar och designar eleven med visst handlag för att förverkliga sin intention.
Eleven visar godtagbara kunskaper om färg, form och funktion och dess samband.
Eleven kommunicerar och presenterar med viss säkerhet egna skisser, illustrationer och design och värderar med enkla omdömen designidéer och fackteckningar.
Eleven gör enkla analyser och tolkningar av uttryck i historisk och samtida design.
Eleven redogör för lagar och bestämmelser inom området och för enkla resonemang om miljöpåverkan.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven arbetar konstnärligt och hantverksmässigt med fackteckning och design. I arbetet skissar, tecknar och designar eleven med gott handlag för att förverkliga sin intention.
Eleven visar goda kunskaper om färg, form och funktion och dess samband.
Eleven kommunicerar och presenterar med säkerhet egna skisser, illustrationer och design och värderar med utvecklade omdömen designidéer och fackteckningar.
Eleven gör relativt avancerade analyser och tolkningar av uttryck i historisk och samtida design.
Eleven redogör för lagar och bestämmelser inom området och för utvecklade resonemang om miljöpåverkan.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven arbetar konstnärligt och hantverksmässigt med fackteckning och design. I arbetet skissar, tecknar och designar eleven med mycket gott handlag för att förverkliga sin intention.
Eleven visar mycket goda kunskaper om färg, form och funktion och dess samband.
Eleven kommunicerar och presenterar med god säkerhet egna skisser, illustrationer och design och värderar med välutvecklade omdömen designidéer och fackteckningar.
Eleven gör avancerade analyser och tolkningar av uttryck i historisk och samtida design.
Eleven redogör för lagar och bestämmelser inom området och för utvecklade och nyanserade resonemang om miljöpåverkan.