Ämnet fastighetsautomation behandlar underhåll, mätning, styrning och reglering av automatiserade anläggningar i fastigheter. Anläggningarnas optimala funktion är väsentlig för effektiv energihushållning och för att främja hållbar utveckling.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet fastighetsautomation ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om automatiserade system i fastigheter. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att utföra de arbetsuppgifter som förekommer inom yrkesområdet. Därtill ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att förebygga och avhjälpa fel i automatiserade system. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar hållbarhet samt kunskaper om branschens ansvar för hållbar utveckling. Branschen präglas av snabb produkt- och teknikutveckling vilket ställer stora krav på proaktivitet och föränderliga arbetssätt. Undervisningen ska därför stimulera elevernas nyfikenhet och vilja till fortsatt lärande i arbetslivet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, organisera, genomföra och utvärdera arbetsuppgifter. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att hantera utrustning och material på ett yrkesmässigt sätt samt arbeta med hänsyn till ergonomi, hälsa och säkerhet. Därtill ska eleverna ges möjlighet att utveckla förståelse av hur informationsteknik kan användas vid arbete med automatiserade system. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att tolka ritningar samt tolka och framställa scheman. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med de lagar och andra bestämmelser som gäller för yrkesområdet samt förebygga och hantera risker i den egna arbetsmiljön.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om vikten av ansvarstagande samt förmåga att förhålla sig kritiskt granskande till rådande attityder och värderingar på arbetsplatsen. I undervisningen ska eleverna även ges rikligt med tillfällen att använda fackspråk för att utveckla förmåga att kommunicera och samverka i olika sammanhang. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

Undervisningen ska bedrivas så att teoretiska och praktiska kunskaper vävs samman till en helhet för eleverna. Arbetsuppgifter ska genomföras med metoder och utrustning som är tidsenliga och godkända i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kreativitet, problemlösnings- och initiativförmåga samt bedrivas så att eleverna får möjlighet att utföra sina uppgifter såväl individuellt som i samarbete med andra.

Undervisningen i ämnet fastighetsautomation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om uppbyggnad av och funktion hos automatiserade system i fastigheter samt om lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet.
  • Förmåga att tolka ritningar och manualer, tolka och framställa scheman samt utföra arbetsuppgifter inom fastighetsautomation på ett säkert och hållbart sätt.
  • Förmåga att samverka och kommunicera i olika yrkessammanhang samt använda fackspråk.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad och funktion hos automatiserade system i fastigheter. Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet.

Eleven utför arbetsuppgifter inom fastighetsautomation med godtagbart resultat. Eleven följer med viss säkerhet ritningar och manualer samt tolkar och framställer scheman. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven använder fackspråk med viss säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver utförligt uppbyggnad och funktion hos automatiserade system i fastigheter. Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet.

Eleven utför arbetsuppgifter inom fastighetsautomation med gott resultat. Eleven följer med säkerhet ritningar och manualer samt tolkar och framställer scheman. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven använder fackspråk med säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad och funktion hos automatiserade system i fastigheter. Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom verksamhetsområdet.

Eleven utför arbetsuppgifter inom fastighetsautomation med mycket gott resultat. Eleven följer med god säkerhet ritningar och manualer samt tolkar och framställer scheman. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.

Eleven använder fackspråk med god säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med god säkerhet.