Ämnet fastighetsteknik behandlar de faktorer som påverkar resurseffektivt underhåll av fastighetsbestånd. Ämnet behandlar hur drift och underhåll planeras och genomförs för att bibehålla och utveckla termisk komfort och hållbara miljöer för fastigheter och byggnader.
Undervisningen i ämnet fastighetsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder inom området fastighetsteknik samt förmåga att genomföra rationellt underhåll av byggnader för att upprätthålla hållbar drift av systemen i dessa. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om byggnaders konstruktion och hur yttre och inre faktorer påverkar dels underhållsbehovet hos byggnader och system, dels människors hälsa och välbefinnande. I undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla kunskaper om systematiskt säkerhetsarbete, riskhantering, brandrisk och brandskydd. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet samt kunskaper om branschens ansvar för hållbar utveckling. Produkt- och teknikutveckling inom branschen ställer krav på proaktivitet och föränderliga arbetssätt. Undervisningen ska därför stimulera elevernas nyfikenhet och vilja till fortsatt lärande i arbetslivet.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, organisera, genomföra och utvärdera arbetsuppgifter. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att välja och hantera verktyg, utrustning och material på ett yrkesmässigt sätt samt arbeta med hänsyn till ergonomi, hälsa och säkerhet. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att läsa bygghandlingar och manualer. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med de lagar och andra bestämmelser som gäller för yrkesområdet samt förebygga och hantera risker i den egna arbetsmiljön.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om vikten av ansvarstagande samt förmåga att förhålla sig kritiskt granskande till rådande attityder och värderingar på arbetsplatsen. I undervisningen ska eleverna ges rikligt med tillfällen att använda fackspråk för att utveckla förmåga att kommunicera och samverka i olika sammanhang. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra arbetet samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.
Undervisningen ska bedrivas så att eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att omsätta teoretiska kunskaper i praktisk handling, liksom att utveckla teoretiska kunskaper utifrån praktiskt arbete. Arbetsuppgifter ska genomföras med metoder, verktyg och maskiner som är tidsenliga och godkända i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kreativitet, problemlösnings- och initiativförmåga samt bedrivas så att eleverna får möjlighet att utföra sina uppgifter såväl individuellt som i samarbete med andra.
Undervisningen i ämnet fastighetsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om olika byggnaders tekniska konstruktion och förekommande system samt om lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
- Förmåga att utföra fastighetstekniska arbetsuppgifter, från planering till utvärdering och dokumentation, på ett säkert och hållbart sätt.
- Förmåga att välja och hantera material, verktyg och teknisk utrustning.
- Förmåga att samverka och kommunicera i olika yrkessammanhang samt använda fackspråk.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt byggnaders tekniska konstruktion samt förekommande system. Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Eleven utför med visst handlag fastighetstekniska arbetsuppgifter. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.
Eleven hanterar material utifrån givna instruktioner. Eleven hanterar med visst handlag verktyg och teknisk utrustning.
Eleven använder fackspråk med viss säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med viss säkerhet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven beskriver utförligt byggnaders tekniska konstruktion samt förekommande system. Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Eleven utför med gott handlag fastighetstekniska arbetsuppgifter. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.
Eleven hanterar material utifrån givna instruktioner. Eleven hanterar med gott handlag verktyg och teknisk utrustning.
Eleven använder fackspråk med säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med säkerhet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat byggnaders tekniska konstruktion samt förekommande system. Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som reglerar verksamheten.
Eleven utför med mycket gott handlag fastighetstekniska arbetsuppgifter. Eleven utvärderar och dokumenterar arbetsprocessen och resultatet samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras. Eleven arbetar säkert och använder arbetsmetoder som främjar hållbar utveckling.
Eleven hanterar material utifrån givna instruktioner. Eleven hanterar med mycket gott handlag verktyg och teknisk utrustning.
Eleven använder fackspråk med god säkerhet. Eleven samverkar och kommunicerar i olika yrkessammanhang med god säkerhet.