Film- och tv-produktioner har till syfte att underhålla, informera eller påverka mottagaren. Vår bild av samtiden, världen och historien påverkas ständigt av filmmediet. Film- och tv-produktion är komplext och en produktion är summan av flera arbetsrollers gemensamma ansträngningar. Ämnet film- och tv-produktion behandlar produktionsprocessen, olika produktionstekniker, berättarverktyg samt lagar och andra bestämmelser inom området.
Undervisningen i ämnet film- och tv-produktion ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om dramaturgi och berättarkomponenter för olika typer av film- och tv-produktioner. I detta ingår flera uttrycksformer, till exempel rörliga bilder, animation, ljud, musik och grafik. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att skapa olika typer av film- och tv-produktioner som är anpassade till olika målgrupper och olika distributionsformer och användningsområden. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga till kreativt berättande och förmåga att utveckla sitt bildspråk, estetiskt och med hjälp av olika filmtekniska hjälpmedel.
Film- och tv-produktion sker ofta i grupp och under tidspress. Därför ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att samarbeta, planera, lösa problem och organisera arbetsuppgifter. För att snabbt och tydligt kunna kommunicera i produktionsarbetet ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda fackspråk. Arbetet med olika produktioner ska också ge eleverna möjlighet att utveckla analysförmåga samt förmåga att se alternativa lösningar och ta ansvar för förbättringar. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla färdigheter inom en eller flera arbetsroller och funktioner inom film- och tv-produktion. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om ekonomi, lagar och andra bestämmelser samt om säkerhet och arbetsmiljö inom film- och tv-produktion.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att producera olika typer av film- och tv-produktioner. Eftersom produktioner sänds eller publiceras för en bred allmänhet ska undervisningen ge erfarenheter av olika publiksituationer. Metoder för analys, kvalitetsbedömning, diskussion och källkritisk prövning i arbetet med film- och tv-produktioner ska också användas i undervisningen. Undervisningen ska dessutom lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor och olika handlingsalternativ inom film- och tv-produktion.
Undervisningen i ämnet film- och tv-produktion ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att skapa utifrån olika berättartekniker, berättarkomponenter och dramaturgiska grepp i film- och tv-produktioner.
- Förmåga att utveckla och kommunicera sin vision för olika typer av film- och tv-produktioner.
- Färdigheter i att använda olika metoder och teknik för produktion av film och tv.
- Förmåga att skapa och följa en planering från idé till färdig produktion samt att samarbeta inom givna ramar.
- Kunskaper om ekonomi, juridik och säkerhet relevant för film- och tv-produktion.
- Kunskaper om film- och tv-produktionens utveckling.
- Förmåga att analysera och utvärdera olika typer av film- och tv-produktioner.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven använder sig av filmmediets berättarverktyg med viss säkerhet och skapar film- och tv-produktioner med viss estetisk kvalitet.
Eleven utvecklar och följer enkla synopsis och text- och bildmanus för att kommunicera visioner.
Eleven använder produktionsmetoder och filmteknik med visst handlag.
Eleven planerar och genomför film- och tv-produktioner med viss säkerhet samt samarbetar med andra på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven visar godtagbara kunskaper om ekonomi, tillstånd och överenskommelser samt om lagar och andra bestämmelser som gäller film- och tv-produktion.
Eleven visar godtagbara kunskaper om film- och tv-produktionens utveckling.
Eleven gör enkla utvärderingar och analyser av olika typer av produktioner, både egna och andras.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven använder sig av filmmediets berättarverktyg med säkerhet och skapar film- och tv-produktioner med god estetisk kvalitet.
Eleven utvecklar och följer genomarbetade synopsis och text- och bildmanus för att kommunicera visioner.
Eleven använder produktionsmetoder och filmteknik med gott handlag.
Eleven planerar och genomför film- och tv-produktioner med säkerhet samt samarbetar med andra på ett fungerande sätt.
Eleven visar goda kunskaper om ekonomi, tillstånd och överenskommelser samt om lagar och andra bestämmelser som gäller film- och tv-produktion.
Eleven visar goda kunskaper om film- och tv-produktionens utveckling.
Eleven gör utvecklade utvärderingar och analyser av olika typer av produktioner, både egna och andras.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven använder sig av filmmediets berättarverktyg med god säkerhet och skapar film- och tv-produktioner med mycket god estetisk kvalitet.
Eleven utvecklar och följer väl genomarbetade synopsis och text- och bildmanus för att kommunicera visioner.
Eleven använder produktionsmetoder och filmteknik med mycket gott handlag.
Eleven planerar och genomför film- och tv-produktioner med god säkerhet samt samarbetar med andra på ett väl fungerande sätt.
Eleven visar mycket goda kunskaper om ekonomi, tillstånd och överenskommelser samt om lagar och andra bestämmelser som gäller film- och tv-produktion.
Eleven visar mycket goda kunskaper om film- och tv-produktionens utveckling.
Eleven gör utvecklade och nyanserade utvärderingar och analyser av olika typer av produktioner, både egna och andras.