Filosofi är grunden till all vetenskap och ett ständigt pågående reflekterande samtal som berör alla aspekter av mänsklig kunskap och verksamhet. Ämnet filosofi behandlar grundläggande frågor om verklighetens natur samt om kunskapens och den mänskliga existensens villkor. Den filosofiska aktiviteten handlar om att identifiera, formulera och klargöra filosofiska frågor samt att tänka självständigt, kritiskt och analytiskt utifrån dessa.
Undervisningen i ämnet filosofi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om filosofiska frågor och teorier samt sin förmåga att delta i det filosofiska samtalet. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sitt tänkande i mötet med filosofi från olika tider och traditioner, vilket kan inspirera till att se tillvaron i ett vidare perspektiv, ge impulser att tänka i nya banor och utmana invanda föreställningar. Därigenom ska undervisningen ge möjligheter till ett aktivt och meningsfullt deltagande i samhället.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att analysera och diskutera olika verklighetsuppfattningar samt olika kunskapsteoretiska och vetenskapsteoretiska ståndpunkter. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar sin förmåga att identifiera, analysera och ta ställning till existentiella, etiska och samhällsfilosofiska frågor. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin förmåga att analysera och tillämpa filosofiska begrepp samt sin förmåga att argumentera giltigt. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sitt kritiska och självständiga tänkande samt sin förmåga till personliga ställningstaganden grundade på genomtänkta och välgrundade argument.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att tänka, diskutera och resonera analytiskt och kreativt om filosofiska frågor och teorier. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera filosofiska frågor till ett globalt hållbarhetsperspektiv och människors olika levnadsvillkor.
Undervisningen i ämnet filosofi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om filosofiska frågor och teorier.
- Förmåga att hantera filosofiska frågor och teorier med hjälp av relevanta begrepp.
- Förmåga att urskilja och genomföra giltig argumentation.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om filosofiska frågor och teorier inom flera områden.
Eleven identifierar och formulerar med viss säkerhet filosofiska frågor samt analyserar och diskuterar översiktligt filosofiska frågor och teorier med hjälp av relevanta begrepp.
Eleven urskiljer och förklarar med viss säkerhet giltig argumentation i olika sammanhang samt underbygger filosofiska resonemang med enkla argument.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om filosofiska frågor och teorier inom flera områden.
Eleven identifierar och formulerar med säkerhet filosofiska frågor samt analyserar och diskuterar utförligt filosofiska frågor och teorier med hjälp av relevanta begrepp.
Eleven urskiljer och förklarar med säkerhet giltig argumentation i olika sammanhang samt underbygger filosofiska resonemang med välgrundade argument.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om filosofiska frågor och teorier inom flera områden.
Eleven identifierar och formulerar med god säkerhet filosofiska frågor samt analyserar och diskuterar utförligt och nyanserat filosofiska frågor och teorier med hjälp av relevanta begrepp.
Eleven urskiljer och förklarar med god säkerhet giltig argumentation i olika sammanhang samt underbygger filosofiska resonemang med välgrundade och nyanserade argument.