Finsnickeri – teknik - Nivå 1

200 poäng

Undervisningen i ämnet finsnickeri – teknik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

Finsnickeriprocessen

  • Övergripande om tillverkningsprocessen, däribland om hur vanligt förekommande verktyg och maskiner används i olika arbetsprocesser inom finsnickeri.
  • Övergripande om olika materials egenskaper och användningsområden.
  • Övergripande om arbetsplaneringar samt om hur de upprättas och tolkas.
  • Övergripande om vanligt förekommande termer i tillverkningsprocesser, däribland olika termer för vanligt förekommande standarder inom finsnickeri och ritningar.
  • Vanligt förekommande metoder för visualisering av idéer och tänkta resultat, däribland skisstekniker och rittekniker för att skapa enkla ritningar.
  • Övergripande om resursanvändning i relation till hållbarhet, till exempel hantering och återanvändning av material, förvaring av material, minimering av spill samt sortering av restprodukter.

Planering och utförande

  • Tolkning av vanligt förekommande ritningar och arbetsbeskrivningar.
  • Planering och beräkning av materialuttag, till exempel rutiner för upprättande av kapnota.
  • Enklare planering av arbetsuppgifter, till exempel för tillverkning av en produkt.
  • Grundläggande snickeritekniker för bearbetning, däribland mätning, kapning, klyvning och hyvling.
  • Tillverkning av en enklare produkt med tekniker som limfog, sammansättning och ytbehandling.
  • Problemlösning i samband med arbetsuppgifterna.
  • Dokumentation före, under och efter utfört arbete.
  • Utvärdering av utfört arbete och användning av utvärderingar i förbättringsarbete.

Hantering av material och utrustning

  • Cirkulära arbetsmetoder, till exempel hur produkter och material används, återanvänds och återvinns i flera livscykler och på så sätt bidrar till att minska klimatutsläppen och uttaget av naturresurser.
  • Materialval utifrån materialets egenskaper, däribland materialets rörelse.
  • Hantering och användning av material i tillverkningsprocessen, däribland bedömning och sortering utifrån kvalitet och användningsområde.
  • Tolkning av information i säkerhetsdatablad.
  • Val och hantering av vanligt förekommande verktyg och maskiner som används i tillverkningsprocessen. Verktygs och maskiners användningsområden och funktion, till exempel kap- och klyvsåg samt rikt- och planhyvel.
  • Hantering och inställningar av stationära träbearbetningsmaskiner, handmaskiner, handverktyg och övrig utrustning.

Säkerhet

  • Arbetsmiljöplanens och arbetsmiljöavtalens syfte, till exempel avsikten att minska arbetsrelaterad ohälsa.
  • Bestämmelser som reglerar brandfarliga arbeten, till exempel föreskrifter från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
  • Riskbedömningar i det dagliga arbetet, däribland av risker för tillbud och olycksfall samt av hälsorisker och risker med felaktiga arbetsställningar.
  • Användning av personlig skyddsutrustning och ergonomiska hjälpmedel, till exempel för att minska påverkan av buller, damm, kemikalier, vibrationer och felaktiga arbetsställningar.
  • Vikten av ansvarstagande i yrkesrollen och på arbetsplatsen.
  • Förebyggande brandskydd och elsäkerhet.
  • Nödlägesrutiner och första hjälpen vid krissituationer och olycksfall, däribland L-ABC (livsfarligt läge – andning, blödning, cirkulation) och HLR (hjärt-lungräddning).
  • Tillträdes- och utrymningsvägar på arbetsplatsen.

Samverkan och kommunikation

  • Fackspråk på svenska och engelska.
  • Faktorer som påverkar den sociala arbetsmiljön, däribland bemötande och inkluderande arbetssätt.
  • Samverkan, samarbete och kommunikation på arbetsplatsen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om arbetsprocesser, metoder och material inom finsnickeri.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom finsnickeri. Eleven utför med visst handlag arbetsuppgifterna och följer med viss säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av godtagbar kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer och hanterar med visst handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med viss säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar översiktligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om arbetsprocesser, metoder och material inom finsnickeri.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom finsnickeri. Eleven utför med gott handlag arbetsuppgifterna och följer med säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer och hanterar med gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om arbetsprocesser, metoder och material inom finsnickeri.

Eleven planerar arbetsuppgifter inom finsnickeri. Eleven utför med mycket gott handlag arbetsuppgifterna och följer med god säkerhet arbetsbeskrivningar och ritningar. Resultatet av arbetet är av mycket god kvalitet. Under arbetets gång och när arbetsuppgiften är utförd gör eleven en dokumentation av arbetet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocessen och resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.

Eleven väljer och hanterar med mycket gott handlag olika material. Dessutom använder och vårdar eleven med god säkerhet verktyg och maskiner.

Eleven gör riskbedömningar och arbetar säkert med hänsyn till hälsa, arbetsmiljö och ergonomi samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Eleven motiverar utförligt och nyanserat sina val av arbetsmetoder.

Eleven samverkar och kommunicerar samt använder fackspråk med god säkerhet.

Nivå 1

FINN1000X 200 poäng

Nivå 2

FINN2000X 200 poäng

Nivå 3

FINN3000X 200 poäng

Nivå 4

FINN4000X 100 poäng