Ämnet florist – fördjupning behandlar floristiskt arbete utifrån kundens beställning och tänkt ändamål. Ämnet behandlar också yrkesetik under arbetsprocessen samt resultatets kvalitet utifrån branschens krav.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet florist – fördjupning ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra floristiska arbeten i enlighet med branschens krav på kvalitet. Det innebär att identifiera kundens önskemål och föreslå alternativ på floristiska arbeten, planera arbetet, välja lämpliga material och tekniker, skapa produkten och presentera resultatet. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att utvärdera arbetsprocessen och resultatet. Därigenom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga att nå yrkesmässig kvalitet på arbetet. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar initiativförmåga, självständighet och ansvarstagande. Eleverna ska också ges möjlighet att befästa sina kunskaper om form, färg och helhet i floristiska kompositioner för att på så vis utvecklas i sitt yrkesutövande.

Undervisningen ska leda till att eleverna befäster sin förmåga att använda floristyrkets fackspråk för att kommunicera med kunder, uppdragsgivare och leverantörer. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla färdigheter i ett målinriktat marknadsförings- och säljarbete för att bygga långsiktiga kundrelationer och skapa förutsättningar för hållbart yrkesutövande. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla ett flexibelt och lösningsfokuserat förhållningssätt i yrkesutövandet. Floristsektorn består delvis av små företag eller egenföretagare. Därför ska undervisningen stimulera elevernas intresse för entreprenörskap.

Genom undervisningen ska eleverna ges rika möjligheter till färdighetsträning av olika floristiska arbeten utifrån planerad slutprodukt. Eleverna ska även ges möjlighet att befästa ergonomiska och säkra arbetssätt för ett hållbart arbetsliv. Eleverna ska också ges möjlighet att använda sina teoretiska kunskaper i det praktiska arbetet.

Undervisningen i ämnet florist – fördjupning ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Förmåga att planera och utföra floristiska arbeten.
  • Förmåga att beräkna kostnader.
  • Förmåga att använda floristisk kompositionslära vid skapandet av floristiska arbeten.
  • Förmåga att visualisera och presentera floristiska arbeten.
  • Förmåga att utvärdera och analysera arbetsprocess och resultat med användning av fackspråk.
  • Förmåga att marknadsföra varor och tjänster samt att kommunicera i olika sälj- och servicesituationer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven planerar och utför med viss skicklighet floristiska arbeten.

Eleven utför kostnadsberäkningar med viss säkerhet.

Eleven använder med viss säkerhet kompositionslära vid skapande av floristiska arbeten.

Eleven visualiserar och presenterar med viss säkerhet floristiska arbeten.

Eleven utvärderar och analyserar arbetsprocessen och resultatet med enkla omdömen samt ger enkla förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven fackspråk på ett godtagbart sätt.

Eleven marknadsför varor och tjänster på ett godtagbart sätt samt kommunicerar i olika sälj- och kundservicesituationer med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven planerar och utför med god skicklighet floristiska arbeten.

Eleven utför kostnadsberäkningar med säkerhet.

Eleven använder med säkerhet kompositionslära vid skapande av floristiska arbeten.

Eleven visualiserar och presenterar med säkerhet floristiska arbeten.

Eleven utvärderar och analyserar arbetsprocessen och resultatet med välgrundade omdömen samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven fackspråk på ett gott sätt.

Eleven marknadsför varor och tjänster på ett gott sätt samt kommunicerar i olika sälj- och kundservicesituationer med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven planerar och utför med mycket god skicklighet floristiska arbeten.

Eleven utför kostnadsberäkningar med god säkerhet.

Eleven använder med god säkerhet kompositionslära vid skapande av floristiska arbeten.

Eleven visualiserar och presenterar med god säkerhet floristiska arbeten.

Eleven utvärderar och analyserar arbetsprocessen och resultatet med välgrundade och nyanserade omdömen samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan utvecklas. Dessutom använder eleven fackspråk på ett mycket gott sätt.

Eleven marknadsför varor och tjänster på ett mycket gott sätt samt kommunicerar i olika sälj- och kundservicesituationer med god säkerhet.