Ämnet flyg – gasturbinmotorer behandlar yrkesmässigt arbete med service och underhåll av gasturbinmotorer i luftfartyg. Ämnet behandlar även verktyg och utrustning samt teknisk information som används i arbetet.
Undervisningen i ämnet flyg – gasturbinmotorer ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om gasturbinmotorer i luftfartyg samt förmåga att underhålla och åtgärda fel i gasturbinmotorer. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda verktyg, utrustning och teknisk information i samband med service och underhåll.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet inom service och underhåll av gasturbinmotorer.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med problemlösning både självständigt och tillsammans med andra. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med både arbetskamrater och kunder. Vidare ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra utfört arbete samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som de kan komma att möta i arbetslivet. Dessa uppgifter ska utgå från ett problemlösande och laborativt arbetssätt.
Undervisningen i ämnet flyg – gasturbinmotorer ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om uppbyggnad av och funktion hos gasturbinmotorer samt om deras komponenter och system.
- Förmåga att utföra service, underhåll, felsökning och reparation av gasturbinmotorer.
- Förmåga att använda digitala informationssystem och teknisk information samt verktyg och övrig utrustning.
- Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt att anpassa språket efter målgruppen.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om uppbyggnad av och funktion hos gasturbinmotorer samt om deras komponenter och system.
Eleven utför med viss säkerhet service, underhåll, felsökning och reparation av gasturbinmotorer i bekanta situationer.
Eleven använder med viss säkerhet digitala informationssystem, teknisk information, verktyg och övrig utrustning.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt motortillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.
Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om uppbyggnad av och funktion hos gasturbinmotorer samt om deras komponenter och system.
Eleven utför med säkerhet service, underhåll, felsökning och reparation av gasturbinmotorer i bekanta situationer.
Eleven använder med säkerhet digitala informationssystem, teknisk information, verktyg och övrig utrustning.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt motortillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om uppbyggnad av och funktion hos gasturbinmotorer samt om deras komponenter och system.
Eleven utför med god säkerhet service, underhåll, felsökning och reparation av gasturbinmotorer i bekanta men även nya situationer.
Eleven använder med god säkerhet digitala informationssystem, teknisk information, verktyg och övrig utrustning.
Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt motortillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.
Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.