Ämnet flygplatsteknik behandlar flygplatsen som arbetsplats och de olika verksamheter som förekommer på en flygplats. I ämnet behandlas även olika arbetsområden och arbetsuppgifter samt säkerhets- och miljöaspekter.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet flygplatsteknik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om flygplatser och de olika verksamheter och arbetsområden som finns på flygplatser samt om den betydelse flygplatser har för effektiv och säker flygtrafik. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla kunskaper om luftfartyg samt om de fordon och den utrustning som används inom de olika verksamheterna och arbetsområdena. Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att framföra de fordon som används på flygplatser på det sätt som arbetet kräver. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att planera och genomföra olika arbetsuppgifter som förekommer på en flygplats.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt inom de olika verksamheterna och arbetsområdena som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med såväl arbetskamrater som kunder. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunder och kunders egendom. Vidare ska undervisningen bidra till att utveckla elevernas förmåga att ta initiativ och lösa problem.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som eleverna kan komma att möta i arbetslivet.

Undervisningen i ämnet flygplatsteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om flygplatser, deras uppbyggnad och funktion samt om deras olika verksamheter och arbetsområden.
  • Kunskaper om luftfartyg samt om de fordon och utrustningar som används inom olika verksamhetsområden och arbetsområden på flygplatser.
  • Förmåga att köra och manövrera transportfordon och servicefordon.
  • Förmåga att planera och genomföra arbetsuppgifter på en flygplats.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
  • Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt kunna anpassa språket efter målgruppen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om flygplatser, deras uppbyggnad och funktion samt om deras olika verksamheter och arbetsområden.

Eleven visar godtagbara kunskaper om luftfartyg samt om de fordon och utrustningar som används vid arbete på flygplatser.

Eleven kör och manövrerar transportfordon och servicefordon på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt sätt.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet arbetsuppgifter på en flygplats.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om flygplatser, deras uppbyggnad och funktion samt om deras olika verksamheter och arbetsområden.

Eleven visar goda kunskaper om luftfartyg samt om de fordon och utrustningar som används vid arbete på flygplatser.

Eleven kör och manövrerar transportfordon och servicefordon på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt sätt.

Eleven planerar och genomför med säkerhet arbetsuppgifter på en flygplats.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om flygplatser, deras uppbyggnad och funktion samt om deras olika verksamheter och arbetsområden.

Eleven visar mycket goda kunskaper om luftfartyg samt om de fordon och utrustningar som används vid arbete på flygplatser.

Eleven kör och manövrerar transportfordon och servicefordon på ett säkert, riskmedvetet och miljömässigt sätt.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet arbetsuppgifter på en flygplats.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.