Ämnet flyg – plåtreparationer behandlar arbetsprocesser och arbetsmetoder för kontroll och reparationer av olika typer av plåtdetaljer i luftfartyg. Ämnet behandlar även olika typer av plåtmaterial och deras egenskaper samt specialverktyg och utrustning för plåtreparationer.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet flyg – plåtreparationer ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om olika plåtmaterial i luftfartyg samt förmåga att planera och genomföra reparationer av skrov- och strukturdetaljer av plåtmaterial med olika arbetsmetoder och tekniker. I undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla kunskaper om specialverktyg, utrustning och teknisk information som används vid olika typer av plåtreparationer på luftfartyg.

Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om arbetssätt som främjar ekonomisk och miljömässig hållbarhet.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla en yrkesidentitet och ett yrkesmässigt språk samt förmåga att kommunicera med både arbetskamrater och kunder. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förståelse för vikten av ett ansvarsfullt förhållningssätt gentemot kunden och kundens egendom. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att dokumentera och kvalitetssäkra utfört arbete samt reflektera över hur arbetsprocessen har påverkat resultatet.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att arbeta med uppgifter som återspeglar och förbereder för situationer som de kan komma att möta i arbetslivet. Dessa arbetsuppgifter ska ge eleverna möjlighet att arbeta med problemlösning under laborativa former.

Undervisningen i ämnet flyg – plåtreparationer ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om olika typer av plåtmaterial och deras egenskaper samt om hur de används i olika typer av skrov och strukturer i luftfartyg.
  • Kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder för kontroll och reparationer av olika typer av skrov- och strukturdetaljer i olika plåtmaterial.
  • Kunskaper om specialverktyg, utrustning, sammanfognings- och förbrukningsmaterial samt teknisk information som används vid plåtreparationer.
  • Förmåga att planera och genomföra reparationer av luftfartygs skrov- och strukturdetaljer i olika plåtmaterial.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Förmåga att använda ett yrkesmässigt språk samt att anpassa språket efter målgruppen.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika typer av plåtmaterial och deras egenskaper samt om hur de används i olika typer av skrov och strukturer i luftfartyg.

Eleven visar godtagbara kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder för kontroll och reparationer av olika typer av skrov- och strukturdetaljer i olika plåtmaterial.

Eleven visar godtagbara kunskaper om specialverktyg, utrustning, material och teknisk information som används vid plåtreparationer.

Eleven planerar och genomför med viss säkerhet reparationer av luftfartygs skrov- och strukturdetaljer i olika plåtmaterial enligt material- och luftfartygstillverkarens anvisningar. I arbetet använder eleven med viss säkerhet teknisk information. Dessutom använder eleven med visst handlag specialverktyg, utrustning och material.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt material- och luftfartygstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om olika typer av plåtmaterial och deras egenskaper samt om hur de används i olika typer av skrov och strukturer i luftfartyg.

Eleven visar goda kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder för kontroll och reparationer av olika typer av skrov- och strukturdetaljer i olika plåtmaterial.

Eleven visar goda kunskaper om specialverktyg, utrustning, material och teknisk information som används vid plåtreparationer.

Eleven planerar och genomför med säkerhet reparationer av luftfartygs skrov- och strukturdetaljer i olika plåtmaterial enligt material- och luftfartygstillverkarens anvisningar. I arbetet använder eleven med säkerhet teknisk information. Dessutom använder eleven med gott handlag specialverktyg, utrustning och material.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt material- och luftfartygstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika typer av plåtmaterial och deras egenskaper samt om hur de används i olika typer av skrov och strukturer i luftfartyg.

Eleven visar mycket goda kunskaper om arbetsprocesser och arbetsmetoder för kontroll och reparationer av olika typer av skrov- och strukturdetaljer i olika plåtmaterial.

Eleven visar mycket goda kunskaper om specialverktyg, utrustning, material och teknisk information som används vid plåtreparationer.

Eleven planerar och genomför med god säkerhet reparationer av luftfartygs skrov- och strukturdetaljer i olika plåtmaterial enligt material- och luftfartygstillverkarens anvisningar. I arbetet använder eleven med god säkerhet teknisk information. Dessutom använder eleven med mycket gott handlag specialverktyg, utrustning och material.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser samt material- och luftfartygstillverkarens krav. Dessutom arbetar eleven både självständigt och tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.