Företagande och ett konkurrenskraftigt näringsliv är grundläggande förutsättningar för länders ekonomiska utveckling och välstånd. Ämnet företagsekonomi behandlar företagande i vid bemärkelse och belyser såväl ekonomiska som sociala och miljömässiga aspekter. I ämnet ingår marknadsföring, ledarskap och organisation, redovisning och kalkylering samt entreprenörskap.

Kategorier

Kapitel 4-ämne

Undervisningen i ämnet företagsekonomi ska syfta till att eleverna utvecklar förståelse av företagens roll och villkor i samhället, historiskt och i nutid. Här ingår företagens ansvar för hållbar utveckling samt ekonomiskt beslutsfattande i relation till demokratiska värderingar, etik och jämställdhet. Demokratiska rättsstater och socialt ansvarstagande företag är grundläggande för en socialt hållbar utveckling. Klimat- och miljöpåverkan samt snabb teknisk utveckling ställer krav på åtgärder som främjar en grön omställning. I detta skifte har företagen en nyckelroll. Undervisningen ska därför bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hållbart företagande.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av företagande samt kunskaper om lagar och andra bestämmelser som påverkar företagens verksamhet. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om företagens styrning och ledning samt om företagsekonomiska teorier och metoder. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur affärsidéer kan förverkligas samt om hur företag kan startas och drivas. Vidare ska undervisningen stimulera elevernas kreativitet, innovationstänkande och lust att omsätta idéer i praktisk verksamhet.

Företagsekonomi handlar om ekonomiska strategier som på olika sätt påverkar våra liv. Undervisningen ska därför ge eleverna möjlighet att utveckla intresse för ekonomiska frågor och vilja att söka ny kunskap inom området. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att analysera och diskutera företagsekonomiska frågeställningar.

Undervisningen i ämnet företagsekonomi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om företagens roll i samhällsutvecklingen samt om hållbart företagande.
  • Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som styr företagens verksamhet.
  • Kunskaper om företagande.
  • Förmåga att använda metoder inom kalkylering och redovisning.
  • Kunskaper om företagens styrning, ledning och organisation.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven redogör översiktligt för företagens roll i samhällsutvecklingen och deras ansvar för hållbar utveckling.

Eleven visar godtagbara kunskaper om lagar och andra bestämmelser som styr företagens verksamhet.

Eleven visar godtagbara kunskaper om företagande.

Eleven använder metoder inom kalkylering och redovisning på ett i huvudsak fungerande sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om företagens styrning, ledning och organisation.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven redogör utförligt för företagens roll i samhällsutvecklingen och deras ansvar för hållbar utveckling.

Eleven visar goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som styr företagens verksamhet.

Eleven visar goda kunskaper om företagande.

Eleven använder metoder inom kalkylering och redovisning på ett fungerande sätt.

Eleven visar goda kunskaper om företagens styrning, ledning och organisation.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven redogör utförligt och nyanserat för företagens roll i samhällsutvecklingen och deras ansvar för hållbar utveckling.

Eleven visar mycket goda kunskaper om lagar och andra bestämmelser som styr företagens verksamhet.

Eleven visar mycket goda kunskaper om företagande.

Eleven använder metoder inom kalkylering och redovisning på ett väl fungerande sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om företagens styrning, ledning och organisation.