Ämnet fordon och transport behandlar fordons- och transportbranschens verksamhetsområden samt hur de organiseras och samverkar. Ämnet ger en orientering om olika arbetsområden och behandlar arbetsuppgifter inom fordons- och transportbranschens olika yrkesområden.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet fordon och transport ska syfta till att eleverna utvecklar förståelse av fordons- och transportbranschens roll i samhället och vad det innebär att arbeta inom branschens olika verksamhetsområden. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om de verksamhetsområden som finns inom branschen samt förståelse av hur de samverkar. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förståelse av hur teknikutveckling och nya förutsättningar kan skapa förändrade villkor inom de olika verksamhetsområdena samt stimulera elevernas intresse för fordons- och transportbranschens utveckling och digitalisering. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att reflektera över hur normer och uppfattningar om bland annat kön och olika grupptillhörigheter kan påverka olika handlingsalternativ inom utbildning och arbetsliv. På så sätt ska undervisningen stimulera eleverna att göra aktiva studie- och yrkesval utifrån eget intresse.

Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om riskfaktorer och om regler i trafiken. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar kunskaper om olika typer av fordon och deras användningsområden. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om säkerhets-, miljö- och kvalitetskrav inom branschens olika verksamhetsområden. Dessutom ska undervisningen leda till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra tillsyn och underhåll av olika typer av fordon samt andra arbetsuppgifter inom flera av fordons- och transportbranschens olika yrkesområden på ett säkert såväl som miljö- och kvalitetsmässigt sätt. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förståelse av hur olika verksamheter och arbetsformer inom området kan främja hållbar utveckling.

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera med ett ordförråd som är relevant för de olika yrkesområdena. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med problemlösning såväl självständigt som tillsammans med andra.

Undervisningen i ämnet fordon och transport ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om fordons- och transportbranschens olika verksamheter och yrkesområden.
  • Kunskaper om regler i trafiken, riskfaktorer i trafikmiljöer och olika beteenden som påverkar trafiksäkerheten.
  • Kunskaper om olika typer av fordon, deras funktion och olika användningsområden samt om tillsyn och underhåll av fordon.
  • Förmåga att utföra tillsyn och enklare underhåll av olika typer av fordon samt andra enklare arbetsuppgifter inom flera av fordons- och transportbranschens olika yrkesområden.
  • Förmåga att arbeta och samarbeta på ett säkert, miljö- och kvalitetsmässigt sätt i enlighet med de rutiner och bestämmelser som tillämpas på arbetsplatsen.
  • Förmåga att kommunicera med medarbetare och andra aktörer samt använda enklare tekniska begrepp och uttryck.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om fordons- och transportbranschens olika verksamheter, yrkesområden och vanligt förekommande arbetsuppgifter.

Eleven visar godtagbara kunskaper om regler, riskfaktorer och säkerhet i trafiken.

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika typer av fordon, deras funktion och användningsområden samt deras olika tillsyns- och underhållsbehov.

Eleven utför med viss säkerhet tillsyn och enklare underhåll av olika typer av fordon enligt fordonstillverkarens anvisningar samt utför med viss säkerhet arbetsuppgifter inom flera av fordons- och transportbranschens olika yrkesområden.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt utifrån de rutiner och bestämmelser som tillämpas på arbetsplatsen. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Eleven kommunicerar med viss användning av enklare tekniska begrepp och uttryck inom de olika yrkesområdena.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om fordons- och transportbranschens olika verksamheter, yrkesområden och vanligt förekommande arbetsuppgifter.

Eleven visar goda kunskaper om regler, riskfaktorer och säkerhet i trafiken.

Eleven visar goda kunskaper om olika typer av fordon, deras funktion och användningsområden samt deras olika tillsyns- och underhållsbehov.

Eleven utför med säkerhet tillsyn och enklare underhåll av olika typer av fordon enligt fordonstillverkarens anvisningar samt utför med säkerhet arbetsuppgifter inom flera av fordons- och transportbranschens olika yrkesområden.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt utifrån de rutiner och bestämmelser som tillämpas på arbetsplatsen. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven kommunicerar med god användning av enklare tekniska begrepp och uttryck inom de olika yrkesområdena.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om fordons- och transportbranschens olika verksamheter, yrkesområden och vanligt förekommande arbetsuppgifter.

Eleven visar mycket goda kunskaper om regler, riskfaktorer och säkerhet i trafiken.

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika typer av fordon, deras funktion och användningsområden samt deras olika tillsyns- och underhållsbehov.

Eleven utför med god säkerhet tillsyn och enklare underhåll av olika typer av fordon enligt fordonstillverkarens anvisningar samt utför med god säkerhet arbetsuppgifter inom flera av fordons- och transportbranschens olika yrkesområden.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt utifrån de rutiner och bestämmelser som tillämpas på arbetsplatsen. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Eleven kommunicerar med mycket god användning av enklare tekniska begrepp och uttryck inom de olika yrkesområdena.