Förskolans och fritidshemmets arbete - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet förskolans och fritidshemmets arbete på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Förskolans och fritidshemmets organisation, målsättning och verksamhetsformer.
  • Centrala begrepp för verksamheterna inom förskola och fritidshem.
  • Etiskt och demokratiskt förhållningssätt i mötet med förskolebarn och anhöriga.
  • Samband i naturen och naturens olika kretslopp.
  • Hur barns intresse för att upptäcka teknik i vardagen kan stimuleras.
  • Val och planering av aktiviteter utifrån deltagarnas förutsättningar, till exempel ålder, kondition och erfarenheter.
  • Anpassning av arbetssätt och innehåll i verksamheter, både till individers och gruppers olika behov och erfarenheter och till situationen.
  • Utvärdering och dokumentation av aktiviteter.
  • Olika aktiviteter i naturen samt val av relevant utrustning och material.
  • Byggande, skapande och konstruerande med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
  • Sagor, berättelser, rim och ramsor.
  • Skapande verksamhet, till exempel bild, drama och teater, rytmik och dans, slöjd samt sång och musik.
  • Planering av säkerhet vid aktiviteter för att minimera olycksrisker.
  • Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland allemansrätten och sekretess inom förskola och fritidshem.
  • Kommunikation och samverkan.
  • Hur det sociala sammanhanget och samspelet påverkar lärande och olika pedagogiska sammanhang i förskolan och på fritidshemmet.
  • Undersökande, reflekterande och prövande av olika lösningar på egna och andras problemställningar.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om förskolans och fritidshemmets pedagogiska verksamhet, utbildning och aktiviteter.

Eleven möter, stödjer och leder barns lärande och utveckling med viss säkerhet i olika situationer i pedagogiska verksamheter.

Eleven planerar och genomför olika pedagogiska aktiviteter i pedagogiska verksamheter med godtagbart resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna på ett enkelt sätt samt ger enkla förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för sig själv och andra i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar med andra på ett pedagogiskt sätt med viss säkerhet. Eleven reflekterar över och diskuterar på ett enkelt sätt egna och andras attityder och handlingar i olika pedagogiska sammanhang.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om förskolans och fritidshemmets pedagogiska verksamhet, utbildning och aktiviteter.

Eleven möter, stödjer och leder barns lärande och utveckling med säkerhet i olika situationer i pedagogiska verksamheter.

Eleven planerar och genomför olika pedagogiska aktiviteter i pedagogiska verksamheter med gott resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna på ett utvecklat sätt samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för sig själv och andra i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar med andra på ett pedagogiskt sätt med säkerhet. Eleven reflekterar över och diskuterar på ett utvecklat sätt egna och andras attityder och handlingar i olika pedagogiska sammanhang.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om förskolans och fritidshemmets pedagogiska verksamhet, utbildning och aktiviteter.

Eleven möter, stödjer och leder barns lärande och utveckling med god säkerhet i olika situationer i pedagogiska verksamheter.

Eleven planerar och genomför olika pedagogiska aktiviteter i pedagogiska verksamheter med mycket gott resultat. Eleven dokumenterar och utvärderar aktiviteterna på ett välutvecklat sätt samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan utvecklas.

Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för sig själv och andra i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar med andra på ett pedagogiskt sätt med god säkerhet. Eleven reflekterar över och diskuterar på ett utvecklat och nyanserat sätt egna och andras attityder och handlingar i olika pedagogiska sammanhang.

Nivå 1

FORF1000X 100 poäng