Fordonsskadereparationer - Nivå 2

200 poäng

Undervisningen i ämnet fordonsskadereparationer på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Olika typer av skaderegleringsprocesser och skadetyper samt metoder för att planera och välja arbetsmetoder vid olika typer av fordonsskadereparationer.
  • Högvoltssystem samt metoder för riskbedömning och säkert arbete i samband med reparationer av elektrifierade fordon.
  • Flerbränslesystem samt metoder för riskbedömning och säkert arbete i samband med reparationer av flerbränslefordon.
  • Metoder för att välja och använda verktyg, material, utrustning, kemikalier och annat förbrukningsmaterial samt för att destruera restprodukter med hänsyn till ekonomi och miljö.
  • Faktorer som påverkar val av sammanfogning av yttre och inre karossdetaljer samt olika metoder för limning, svetsning och lödning, däribland MAG-svetsning, MIG-svetsning och MIG-lödning.
  • Metoder för att upprätthålla säkerheten på arbetsplatsen samt hur person- och egendomsskador kan förebyggas.
  • Metoder för att använda digitala informationssystem, varuinformationsblad och övrig teknisk information på svenska och engelska samt hur dessa används vid olika typer av fordonsskadereparationer.
  • Skadebearbetning av yttre karossdetaljer till formriktighet enligt materialtillverkarens anvisningar och fordonstillverkarens krav.
  • Demonterings- och monteringsarbeten av fordons- och karossdetaljer enligt fordonstillverkarens anvisningar, däribland innertak och hjulupphängning.
  • Val av metod samt enklare sammanfogning av yttre karossdetaljer av plåt, däribland limning, svetsning och lödning.
  • Användning av digitala informationssystem, varuinformationsblad och övrig teknisk information på svenska och engelska samt av verktyg och övrig utrustning i samband med skadebearbetning samt vid demontering och montering enligt fordonstillverkarens anvisningar.
  • Säkert, miljö- och kvalitetsmässigt arbete såväl självständigt som tillsammans med andra i enlighet med rutiner, lagar och andra bestämmelser, däribland vid arbete med hälsofarliga ämnen och produkter.
  • Hantering av farliga ämnen på ett säkert och miljövänligt sätt samt destruktion av restprodukter med hänsyn till ekonomi och miljö.
  • Användning av tekniska begrepp och uttryck på svenska och engelska samt yrkesmässig kommunikation med medarbetare och kunder.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om vanligt förekommande arbetsprocesser, arbetsmetoder och arbetsmiljöer i en fordonsskadeverkstad. Dessutom bedömer eleven med säkerhet vilka risker som är förenade med bekanta arbetsprocesser och arbetsmetoder.

Eleven visar godtagbara kunskaper om digitala informationssystem, teknisk information, material, verktyg och övrig utrustning.

Eleven genomför med viss säkerhet olika typer av enklare skadebearbetning av karossdetaljer samt demontering och montering i bekanta situationer enligt materialtillverkarens anvisningar.

Eleven använder med viss säkerhet digitala informationssystem och teknisk information samt använder med visst handlag verktyg och utrustning i samband med reparation, demontering och montering.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är godtagbart.

Eleven kommunicerar med viss användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om vanligt förekommande arbetsprocesser, arbetsmetoder och arbetsmiljöer i en fordonsskadeverkstad. Dessutom bedömer eleven med säkerhet vilka risker som är förenade med bekanta men även delvis nya arbetsprocesser och arbetsmetoder.

Eleven visar goda kunskaper om digitala informationssystem, teknisk information, material, verktyg och övrig utrustning.

Eleven genomför med säkerhet olika typer av enklare skadebearbetning av karossdetaljer samt demontering och montering i bekanta situationer enligt materialtillverkarens anvisningar.

Eleven använder med säkerhet digitala informationssystem och teknisk information samt använder med gott handlag verktyg och utrustning i samband med reparation, demontering och montering.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är gott.

Eleven kommunicerar med god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om vanligt förekommande arbetsprocesser, arbetsmetoder och arbetsmiljöer i en fordonsskadeverkstad. Dessutom bedömer eleven med säkerhet vilka risker som är förenade med bekanta men även nya arbetsprocesser och arbetsmetoder.

Eleven visar mycket goda kunskaper om digitala informationssystem, teknisk information, material, verktyg och övrig utrustning.

Eleven genomför med god säkerhet olika typer av enklare skadebearbetning av karossdetaljer samt demontering och montering i bekanta men även nya situationer enligt materialtillverkarens anvisningar.

Eleven använder med god säkerhet digitala informationssystem och teknisk information samt använder med mycket gott handlag verktyg och utrustning i samband med reparation, demontering och montering.

Eleven arbetar säkert, miljö- och kvalitetsmässigt i enlighet med lagar och andra bestämmelser. Dessutom arbetar eleven såväl självständigt som tillsammans med andra för att nå planerade resultat. Resultatet av elevens arbete är mycket gott.

Eleven kommunicerar med mycket god användning av fackspråk som är anpassat till målgruppen.

Nivå 1

FORP1000X 200 poäng

Nivå 2

FORP2000X 200 poäng