Ämnet frisör – behandling befäster elevernas förmåga att utföra salongsbehandlingar. Ämnet behandlar service och bemötande samt frisörtekniker, maskiner, material och verktyg som används vid frisörbehandlingar på salong. Det behandlar också olika stilepoker samt frisöryrkets historia och utvecklingsmöjligheter.
Undervisningen i ämnet frisör – behandling ska syfta till att eleverna utvecklar och befäster sin förmåga att genomföra alla steg i olika behandlingar, från kundbeställning till färdig frisyr. Det innebär att identifiera kundens önskemål, planera arbetet, välja lämpliga behandlingar, tekniker och produkter samt att genomföra behandlingen och presentera frisyren för kunden. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att analysera arbetsprocessen och utvärdera resultatet för att på så vis utvecklas inom yrkesutövandet. Undervisningen ska stimulera elevernas initiativförmåga, idérikedom, självständighet, personliga ansvarstagande och samarbetsförmåga. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att använda sin kreativitet och kunskap om färg, form och stil i yrkesutövandet.
Undervisningen ska leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda frisöryrkets fackspråk för att kommunicera med kunder, modeller och andra inom yrkesområdet. Den ska också ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att arbeta målinriktat och på ett sätt som leder till goda och hållbara kundrelationer. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar ett kreativt förhållningssätt till en affärsmässig och serviceinriktad frisörverksamhet. Då frisörsektorn består av små företag eller egenföretagare ska undervisningen stimulera elevernas intresse för entreprenörskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att utveckla och tillämpa kunskaper om ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet för ett hållbart arbetsliv.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om villkor och utvecklingsmöjligheter inom frisörbranschen, både nationellt och internationellt. Undervisningen ska också behandla frisörbranschens traditioner och historiska utveckling. Som inspirationskälla och som grund för ökad förståelse av kulturella och stilhistoriska influenser ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om såväl dagens trendutveckling som den kultur- och stilhistoriska utvecklingen inom frisöryrket.
Eleverna ska ges rika möjligheter att träna och förfina frisörtekniker och utföra olika behandlingar på kunder och modeller. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att använda sina teoretiska kunskaper för att vidareutveckla och befästa sina kunskaper om tekniker och verktyg. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att använda sina kunskaper om hur ändamålsenliga produkter väljs utifrån kundens önskemål med hänsyn till tidsåtgång, kostnader och miljö. Undervisningen ska också leda till att eleverna vidareutvecklar sin förmåga att använda olika digitala tekniker i en frisörverksamhet.
Undervisningen i ämnet frisör – behandling ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att utföra frisörbehandlingar och övriga arbetsuppgifter på salong samt att utvärdera arbetsprocess och resultat.
- Förmåga att planera arbetet samt att beräkna material-, produkt- och tidsåtgång.
- Förmåga att använda färg-, form- och proportionslära i skapandeprocessen.
- Förmåga att utföra försäljning och service.
- Förmåga att arbeta säkert med hänsyn till hållbarhetsaspekter inom yrkesområdet.
- Kunskaper om yrkesprov och utvecklingsmöjligheter inom frisörbranschen.
- Kunskaper om frisöryrkets historia samt om olika stilepoker och frisyrtrender.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven utför med viss skicklighet behandlingar och övriga arbetsuppgifter på salong. Eleven uppnår ett godtagbart resultat med en teknisk och estetisk kvalitet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocess och resultat med enkla omdömen samt ger enkla förslag på hur arbetet kan utvecklas.
Eleven gör en enkel planering av arbetet utifrån det tänka resultatet. Dessutom gör eleven enkla beräkningar av material-, produkt- och tidsåtgång.
Eleven använder med viss skicklighet färg-, form- och proportionslära i skapandeprocessen.
Eleven agerar med viss säkerhet kundorienterat i bekanta försäljnings- och servicesituationer.
Eleven arbetar på ett säkert sätt med hänsyn till hållbarhetsaspekter inom yrkesområdet.
Eleven visar godtagbara kunskaper om yrkesprov och utvecklingsmöjligheter inom frisörbranschen.
Eleven visar godtagbara kunskaper om frisöryrkets historia samt om olika stilepoker och trender.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven utför med god skicklighet behandlingar och övriga arbetsuppgifter på salong. Eleven uppnår ett gott resultat med en teknisk och estetisk kvalitet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocess och resultat med utvecklade omdömen samt ger välgrundade förslag på hur arbetet kan utvecklas.
Eleven gör en genomarbetad planering av arbetet utifrån det tänka resultatet. Dessutom gör eleven utvecklade beräkningar av material-, produkt- och tidsåtgång.
Eleven använder med god skicklighet färg-, form- och proportionslära i skapandeprocessen.
Eleven agerar med säkerhet kundorienterat i bekanta men även delvis nya försäljnings- och servicesituationer.
Eleven arbetar på ett säkert sätt med hänsyn till hållbarhetsaspekter inom yrkesområdet.
Eleven visar goda kunskaper om yrkesprov och utvecklingsmöjligheter inom frisörbranschen.
Eleven visar goda kunskaper om frisöryrkets historia samt om olika stilepoker och trender.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven utför med mycket god skicklighet behandlingar och övriga arbetsuppgifter på salong. Eleven uppnår ett mycket gott resultat med en teknisk och estetisk kvalitet. Dessutom utvärderar eleven arbetsprocess och resultat med välutvecklade omdömen samt ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan utvecklas.
Eleven gör en väl genomarbetad planering av arbetet utifrån det tänka resultatet. Dessutom gör eleven välutvecklade beräkningar av material-, produkt- och tidsåtgång.
Eleven använder med mycket god skicklighet färg-, form- och proportionslära i skapandeprocessen.
Eleven agerar med god säkerhet kundorienterat i bekanta men även nya försäljnings- och servicesituationer.
Eleven arbetar på ett säkert sätt med hänsyn till hållbarhetsaspekter inom yrkesområdet.
Eleven visar mycket goda kunskaper om yrkesprov och utvecklingsmöjligheter inom frisörbranschen.
Eleven visar mycket goda kunskaper om frisöryrkets historia samt om olika stilepoker och trender.