Ämnet fritidsanläggningars skötsel och drift behandlar arbetsuppgifter och yrkesroller kopplade till skötsel, drift och underhåll av fritidsanläggningar, arenor och friluftsmiljöer. Centralt i ämnet är också verksamheternas utrustning samt service och värdskap.

Kategorier

Yrkesämne

Undervisningen i ämnet fritidsanläggningars skötsel och drift ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta med skötsel, drift och underhåll av olika anläggningar inom fritids- och friluftssektorn. Den ska leda till att eleverna utvecklar kunskaper om olika fritidsanläggningar och deras användning samt om anläggningarnas drift med avseende på ekonomi, funktion, säkerhet, tillgänglighet och miljömässig hållbarhet. Genom undervisningen ska eleverna också ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att förebygga och hantera risker i arbetsmiljön.

I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, utföra, dokumentera och följa upp arbetsuppgifter både självständigt och tillsammans med andra. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera och samverka med andra på ett ändamålsenligt sätt. Dessutom ska de ges möjlighet att reflektera över kommunikationens betydelse för en inkluderande och hälsofrämjande arbetsmiljö. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta med service och värdskap.

Initiativförmåga, självständighet, personligt ansvarstagande och handlingsberedskap ska stimuleras i undervisningen. Genom fältstudier eller genom att medverka i olika verksamheter ska eleverna ges möjlighet att få inblick i och erfarenhet av hur olika anläggningar och miljöer inom fritids- och friluftsområdet drivs och underhålls. Undervisningen ska lämna utrymme för diskussion om och reflektion över yrkesetiska frågor samt om olika handlingsalternativ till problem och situationer som kan uppstå i yrkesrollen. Därigenom ska undervisningen stärka elevernas tilltro till den egna förmågan att använda problemlösning som både mål och medel. Eleverna ska också ges möjlighet att reflektera över och diskutera arbetsformer, ämnesinnehåll och centrala begrepp.

Undervisningen i ämnet fritidsanläggningars skötsel och drift ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
  • Kunskaper om drift och underhåll av fritidsanläggningar, arenor och friluftsmiljöer.
  • Förmåga att sköta och underhålla olika anläggningar inom fritids- och friluftssektorn samt att dokumentera och följa upp arbetet.
  • Förmåga att arbeta på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
  • Förmåga att kommunicera och samverka i arbetet samt att bemöta människor i olika situationer.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om hur fritidsanläggningar, arenor och friluftsmiljöer drivs och underhålls.

Eleven sköter och underhåller olika anläggningar inom fritids- och friluftssektorn på ett godtagbart sätt. Dessutom dokumenterar och följer eleven upp arbetet.

Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar i olika situationer i enlighet med verksamhetens mål med viss säkerhet.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om hur fritidsanläggningar, arenor och friluftsmiljöer drivs och underhålls.

Eleven sköter och underhåller olika anläggningar inom fritids- och friluftssektorn på ett gott sätt. Dessutom dokumenterar och följer eleven upp arbetet.

Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar i olika situationer i enlighet med verksamhetens mål med säkerhet.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om hur fritidsanläggningar, arenor och friluftsmiljöer drivs och underhålls.

Eleven sköter och underhåller olika anläggningar inom fritids- och friluftssektorn på ett mycket gott sätt. Dessutom dokumenterar och följer eleven upp arbetet.

Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.

Eleven kommunicerar och samverkar i olika situationer i enlighet med verksamhetens mål med god säkerhet.