Fysik - Nivå 2

100 poäng

Undervisningen i ämnet fysik på nivå 2 ska behandla följande centrala innehåll:

Krafter och rörelse

  • Harmonisk svängning och centralrörelse samt tvådimensionell rörelse i gravitationsfält och i elektriska fält.
  • Elektriska laddningars rörelse i magnetiska och elektriska fält.
  • Vågrörelser och deras utbredning samt brytning, diffraktion och interferens. Stående vågor och resonans. Tillämpningar inom akustik.
  • Einsteins beskrivning av rörelse och energi vid höga hastigheter.

Energi, energiresurser och elektromagnetism

  • Elektriska och magnetiska fält samt samband mellan dessa. Induktion samt tillämpningar av växelström i generatorer och transformatorer.
  • Våg- och partikelbeskrivning av elektromagnetisk strålning och materia. Fotoelektrisk effekt, fotonbegreppet och våg-partikeldualism.
  • Temperaturstrålning och strålningsbalans, däribland jordens strålningsbalans.
  • Fysikaliska principer bakom tekniska tillämpningar, till exempel inom kommunikations- och medicinteknik. Elektromagnetiska fält i omgivningen.

Universum, materien och strålning

  • Huvuddragen i universums utveckling och struktur, till exempel stjärnbildning och exoplaneter.
  • Metoder för undersökning av universum. Elektromagnetisk strålning från stjärnor och interstellära rymden.
  • Atomers elektronstruktur samt absorptions- och emissionsspektra.

Fysiken i omvärlden

  • Fysikens betydelse för vetenskap, individ och samhälle med exempel från historiska och aktuella händelser.
  • Frågor om etik och hållbar utveckling med koppling till fysik.

Fysikens arbetsmetoder

  • Laborationer och experiment. Insamling av data från observationer, mätningar och simuleringar. Formulering av frågeställningar, samt planering, riskbedömning och utförande av systematiska undersökningar. Bearbetning av data, värdering av metod och resultat samt redovisning med olika uttrycksformer.
  • Beräkningar, regressionsanalys och analys av grafer. Storleksuppskattningar, enhetsanalys, mätnoggrannhet och felberäkningar.
  • Fysikaliska och matematiska modeller som beskrivningar av verkligheten. Modellers och teoriers giltighet och det experimentella arbetes betydelse för deras utveckling över tid.
  • Granskning av information och argumentation som rör fysik. Skillnader mellan vetenskapliga och icke-vetenskapliga påståenden.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om fysikens lagar, begrepp, modeller och teorier och ger enkla förklaringar av fysikaliska samband.

Eleven analyserar och löser enkla fysikaliska problem. Dessutom kommunicerar eleven i frågor som rör fysik med godtagbar naturvetenskaplig underbyggnad och med användning av ämnesspecifika begrepp och uttrycksformer.

Eleven planerar och genomför naturvetenskapliga undersökningar på ett riskmedvetet och i huvudsak systematiskt sätt. Eleven redovisar sina undersökningar och för enkla resonemang om metod och resultat.

Eleven för enkla resonemang om fysiken som vetenskap och dess betydelse för människors levnadsvillkor och samhällsutvecklingen.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om fysikens lagar, begrepp, modeller och teorier och ger utvecklade förklaringar av fysikaliska samband.

Eleven analyserar och löser relativt komplexa fysikaliska problem. Dessutom kommunicerar eleven i frågor som rör fysik med god naturvetenskaplig underbyggnad och med användning av ämnesspecifika begrepp och uttrycksformer.

Eleven planerar och genomför naturvetenskapliga undersökningar på ett riskmedvetet och systematiskt sätt. Eleven redovisar sina undersökningar och för utvecklade resonemang om metod och resultat.

Eleven för utvecklade resonemang om fysiken som vetenskap och dess betydelse för människors levnadsvillkor och samhällsutvecklingen.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om fysikens lagar, begrepp, modeller och teorier och ger välutvecklade förklaringar av fysikaliska samband.

Eleven analyserar och löser komplexa fysikaliska problem. Dessutom kommunicerar eleven i frågor som rör fysik med mycket god naturvetenskaplig underbyggnad och med användning av ämnesspecifika begrepp och uttrycksformer.

Eleven planerar och genomför naturvetenskapliga undersökningar på ett riskmedvetet, systematiskt och ändamålsenligt sätt. Eleven redovisar sina undersökningar och för välutvecklade resonemang om metod och resultat.

Eleven för välutvecklade resonemang om fysiken som vetenskap och dess betydelse för människors levnadsvillkor och samhällsutvecklingen.

Nivå 1a1

FYSK1A10X 100 poäng

Nivå 1a2

FYSK1A20X 50 poäng

Nivå 1b

FYSK1B00X 150 poäng

Nivå 2

FYSK2000X 100 poäng