Geografi - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet geografi på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Jordens geologiska uppbyggnad och geosystem, däribland endogena och exogena processer och hur de formar och förändrar jordytan.
  • Fördelning av naturresurser och konsekvenser av människors nyttjande av dem.
  • Faktorer och processer som påverkar klimatet på global och regional nivå, samt klimatklassificering.
  • Globalisering i relation till konsumtionsmönster och produktionsmönster på olika platser i världen.
  • Befolkningsutveckling över tid, till exempel den demografiska transitionen, migration och urbaniseringsprocesser.
  • Hur naturprocesser och mänskliga verksamheter påverkar olika samhällens sårbarhet och resiliens.
  • Aktuella intressekonflikter, till exempel om geopolitik, resurstillgångar och befolkningsfrågor.
  • Hur ekologiska, sociala, ekonomiska och etiska perspektiv är integrerade med varandra i frågor som rör hållbar utveckling på olika platser och utifrån olika skalnivåer. Betydelsen av jämlikhet och jämställdhet i arbetet för hållbar utveckling.
  • Mänsklig påverkan på klimatet. Konsekvenser av klimatförändringarna på olika platser.
  • Hållbar samhällsplanering och beredskap kopplat till framtidsfrågor, till exempel klimatanpassning, mat-, vatten- och energiförsörjning.
  • Tillämpning av geografiska begrepp och modeller i resonemang och analys.
  • Användning av geografiska verktyg, däribland analoga och digitala kartor, satellitbilder, statistik och geografiska informationssystem (GIS), vid undersökningar av geografiska förhållanden, mönster och processer. Källkritisk analys av geografisk information.
  • Användning av geografiska metoder, till exempel fältstudier, laborationer och exkursioner, för att samla in, tolka, analysera och presentera geografisk information och besvara geografiska frågor.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven visar godtagbara kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer på olika skalnivåer.

Eleven för enkla resonemang om samband mellan natur, människa och samhälle i frågor som rör intressekonflikter, hållbar utveckling och pågående klimatförändringar.

Eleven använder med viss säkerhet geografiska begrepp, modeller, metoder och verktyg för att undersöka geografiska frågor och presentera resultaten.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven visar goda kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer på olika skalnivåer.

Eleven för välgrundade resonemang om samband mellan natur, människa och samhälle i frågor som rör intressekonflikter, hållbar utveckling och pågående klimatförändringar.

Eleven använder med säkerhet geografiska begrepp, modeller, metoder och verktyg för att undersöka geografiska frågor och presentera resultaten.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven visar mycket goda kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer på olika skalnivåer.

Eleven för välgrundade och nyanserade resonemang om samband mellan natur, människa och samhälle i frågor som rör intressekonflikter, hållbar utveckling och pågående klimatförändringar.

Eleven använder med god säkerhet geografiska begrepp, modeller, metoder och verktyg för att undersöka geografiska frågor och presentera resultaten.

Nivå 1

GEOG1000X 100 poäng

Nivå 2

GEOG2000X 100 poäng