Gerontologi och geriatrik - Nivå 1

100 poäng

Undervisningen i ämnet gerontologi och geriatrik på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:

  • Det normala åldrandet samt fysiska, psykiska, sociala, kulturella och existentiella perspektiv på åldrandet.
  • Hur insatser och verksamheter inom äldreomsorgen fungerar.
  • Samarbete med närstående för ökad delaktighet i form av närståendestöd, teamarbete och olika frivilligorganisationer.
  • Den åldrande människans behov ur ett socialt, kulturellt och existentiellt perspektiv för sinnesstimulans och livskvalitet.
  • Åldrande och sexualitet.
  • Geriatriska, äldrepsykiatriska och vanliga sjukdomar och tillstånd samt läkemedelsanvändning hos äldre.
  • Kognitiva sjukdomar, däribland demenssjukdomar, deras olika faser samt specifika hjälpbehov och utredningar. Kartläggning och individuell bemötandeplan, utifrån beteendemässiga och psykiska symptom vid demens (BPSD).
  • Kognitiva hjälpmedel.
  • Kost, näringsbehov, nutrition och måltidsmiljö vid åldrande och demens.
  • Äldre multisjuka.
  • Förebyggande av vårdskador genom att kartlägga och åtgärda risker, till exempel för undernäring, fallolyckor, trycksår och bristande munhälsa hos äldre.
  • Planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av stöd- och hjälpinsatser till den enskilde.
  • Rehabilitering, funktionsbevarande omsorg och fysisk aktivitet för äldres välbefinnande.
  • Palliativ vård och omsorg utifrån olika trossamfunds syn och ceremonier runt omhändertagande vid livet slutskede.
  • Bemötande och yrkesmässigt förhållningssätt med utgångspunkt i socialtjänstens värdegrund för omsorg om äldre.
  • Etiska dilemman vid vård av kognitiva sjukdomar, däribland demens.
  • Bibehållande av den äldres integritet, värdighet och delaktighet vid kognitiva sjukdomar.
  • Hjälpmedel vid kognitiva sjukdomar och andra äldrepsykiatriska och geriatriska tillstånd.
  • Hur språket kan användas som ett pedagogiskt redskap.

Betygskriterier

Betyget E

Eleven beskriver det normala åldrandet och de behov som uppstår samt attityder som påverkar upplevelsen av åldrandet på ett översiktligt sätt.

Eleven visar godtagbara kunskaper om olika kognitiva sjukdomar, äldrepsykiatriska och geriatriska tillstånd samt relaterade behandlingar. Eleven redogör översiktligt för betydelsen av läkemedelsanvändning samt kost och fysisk aktivitet för äldres hälsa.

Eleven bedömer och åtgärdar brister i levnadsförhållanden med godtagbart resultat.

Eleven planerar och utför vård och omsorgsuppgifter samt förebyggande arbete vid geriatriska och äldrepsykiatriska tillstånd med godtagbart resultat.

Eleven kommunicerar och samarbetar med andra på ett etiskt och pedagogiskt sätt.

Betyget D

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C

Eleven beskriver det normala åldrandet och de behov som uppstår samt attityder som påverkar upplevelsen av åldrandet på ett utförligt sätt.

Eleven visar goda kunskaper om olika kognitiva sjukdomar, äldrepsykiatriska och geriatriska tillstånd samt relaterade behandlingar. Eleven redogör utförligt för betydelsen av läkemedelsanvändning samt kost och fysisk aktivitet för äldres hälsa.

Eleven bedömer och åtgärdar brister i levnadsförhållanden med gott resultat.

Eleven planerar och utför vård och omsorgsuppgifter samt förebyggande arbete vid geriatriska och äldrepsykiatriska tillstånd med gott resultat.

Eleven kommunicerar och samarbetar med andra på ett etiskt och pedagogiskt sätt.

Betyget B

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A

Eleven beskriver det normala åldrandet och de behov som uppstår samt attityder som påverkar upplevelsen av åldrandet på ett utförligt och nyanserat sätt.

Eleven visar mycket goda kunskaper om olika kognitiva sjukdomar, äldrepsykiatriska och geriatriska tillstånd samt relaterade behandlingar. Eleven redogör utförligt och nyanserat för betydelsen av läkemedelsanvändning samt kost och fysisk aktivitet för äldres hälsa.

Eleven bedömer och åtgärdar brister i levnadsförhållanden med mycket gott resultat.

Eleven planerar och utför vård och omsorgsuppgifter samt förebyggande arbete vid geriatriska och äldrepsykiatriska tillstånd med mycket gott resultat.

Eleven kommunicerar och samarbetar med andra på ett etiskt och pedagogiskt sätt.

Nivå 1

GERO1000X 100 poäng