Glashantverk har en lång tradition. Ämnet glasarbete behandlar grunderna i hantverksprocessen för glasarbete.
Undervisningen i ämnet glasarbete ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra grundläggande steg i hela hantverksprocessen. Därför ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att planera och genomföra idéer till färdiga produkter med hjälp av lämpliga material och tekniker. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att redovisa och analysera resultatet och utvärdera arbetsprocessen. Undervisningen ska dessutom stimulera elevernas initiativförmåga, självständighet, personliga ansvarstagande och skaparglädje samt ge dem möjlighet att utveckla sitt kreativa tänkande och sin känsla för estetik. Därför ska undervisningen ge kunskaper om färg och form samt färdigheter i design och formgivning.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förståelse av branschens ekonomiska villkor och marknaden för glashantverk. Den ska även leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda fackuttryck och att samarbeta och kommunicera i arbetet. Dessutom ska eleverna ges möjligheter att diskutera och resonera om hållbarhet i branschen.
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla och tillämpa kunskaper om ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet.
Undervisningen i ämnet glasarbete ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att planera och utföra enklare glasarbete.
- Kunskaper om material, verktyg och annan utrustning.
- Förmåga att arbeta säkert och hållbart.
- Förmåga att dokumentera och utvärdera arbetsprocess och resultat samt att använda facktermer inom glasarbete.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven planerar och utför enklare glasarbete med viss säkerhet.
Eleven visar godtagbara kunskaper om material, verktyg och annan utrustning.
Eleven arbetar säkert och hållbart.
Eleven dokumenterar och utvärderar med viss säkerhet arbetsprocess och resultat samt använder relevanta facktermer.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven planerar och utför enklare glasarbete med säkerhet.
Eleven visar goda kunskaper om material, verktyg och annan utrustning.
Eleven arbetar säkert och hållbart.
Eleven dokumenterar och utvärderar med säkerhet arbetsprocess och resultat samt använder relevanta facktermer.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven planerar och utför enklare glasarbete med god säkerhet.
Eleven visar mycket goda kunskaper om material, verktyg och annan utrustning.
Eleven arbetar säkert och hållbart.
Eleven dokumenterar och utvärderar med god säkerhet arbetsprocess och resultat samt använder relevanta facktermer.