Ämnet glasförädling behandlar teknik och arbetsprocess vid förädling och dekorering av glashantverk. I ämnet behandlas även färg, form och design samt service, försäljning och marknadsföring.
Undervisningen i ämnet glasförädling ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att utföra glasdekorering och glasförädling. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera arbetet samt att välja lämpliga verktyg, maskiner och material. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att välja och använda olika tekniker i det skapande arbetet. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att arbeta säkert och hållbart samt att utveckla kunskaper om ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet inom området.
Undervisningen ska stimulera elevernas initiativförmåga, självständighet och skaparglädje. Eleverna ska dessutom ges möjlighet att använda sin kreativitet samt att utveckla kunskaper om färg, formgivning och design i arbetet.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att samarbeta och kommunicera i olika situationer samt att använda facktermer. Eleverna ska även ges rikliga möjligheter att diskutera och resonera om hållbarhet i branschen.
Undervisningen i ämnet glasförädling ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att planera och utföra glasarbete.
- Förmåga att underhålla arbetsplats, verktyg och annan utrustning.
- Förmåga att välja och använda lämpliga verktyg, material och tekniker.
- Förmåga att arbeta säkert och hållbart samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att dokumentera och utvärdera arbetsprocess och resultat.
- Förmåga att kommunicera i olika servicesituationer samt att använda facktermer inom glastillverkning.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven planerar och utför glasarbete med viss säkerhet.
Eleven underhåller arbetsplats, verktyg och annan utrustning med viss säkerhet.
Eleven väljer och använder lämpliga verktyg, material och tekniker med viss säkerhet.
Eleven arbetar säkert och hållbart samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven dokumenterar och utvärderar med viss säkerhet arbetsprocess och resultat.
Eleven kommunicerar i olika servicesituationer och använder facktermer inom glastillverkning med viss säkerhet.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven planerar och utför glasarbete med säkerhet.
Eleven underhåller arbetsplats, verktyg och annan utrustning med säkerhet.
Eleven väljer och använder lämpliga verktyg, material och tekniker med säkerhet.
Eleven arbetar säkert och hållbart samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven dokumenterar och utvärderar med säkerhet arbetsprocess och resultat.
Eleven kommunicerar i olika servicesituationer och använder facktermer inom glastillverkning med säkerhet.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven planerar och utför glasarbete med god säkerhet.
Eleven underhåller arbetsplats, verktyg och annan utrustning med god säkerhet.
Eleven väljer och använder lämpliga verktyg, material och tekniker med god säkerhet.
Eleven arbetar säkert och hållbart samt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven dokumenterar och utvärderar med god säkerhet arbetsprocess och resultat.
Eleven kommunicerar i olika servicesituationer och använder facktermer inom glastillverkning med god säkerhet.