Grafisk illustration behandlar utformningen av visuell kommunikation, vilket har en stor plats i både kultur- och samhällsliv. Ämnet grafisk illustration behandlar den kreativa gestaltningsprocess där grafiskt material utformas.
Undervisningen i ämnet grafisk illustration ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i hur grafiska illustrationer skapas och används för kommunikation. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att på ett metodiskt och kreativt sätt arbeta med grafisk illustration med tillhörande tekniker och verktyg. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i grafiska ämnen aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att motivera val av uttryckssätt utifrån målgrupp, kontext och syfte. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att analysera och utvärdera egna och andras illustrationer utifrån funktion, tongivande stil och uttryck inom grafisk illustration. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om arbetsmiljö.
Undervisningen ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och lust att utveckla ett personligt uttryck. Genom att behandla den grafiska illustrationens gestaltningsprocess, från idé till slutprodukt, anpassad för tilltänkt medium, ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar entreprenöriell förmåga och förståelse av hur den grafiska gestaltningsprocessens delar och helhet hänger samman. Vidare ska undervisningen lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor om hur visuell kommunikation utformas och förmedlas.
Undervisningen i ämnet grafisk illustration ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om grafisk illustration.
- Färdigheter i att skapa grafiska illustrationer.
- Förmåga att planera och genomföra grafiska illustrationsprojekt inom givna ramar.
- Förmåga att analysera och utvärdera grafiska illustrationer.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om grafisk illustration.
Eleven hanterar med viss skicklighet verktyg och estetiska uttrycksmedel för att skapa grafiska illustrationer av godtagbar kvalitet.
Eleven planerar och genomför med viss säkerhet grafiska illustrationsprojekt inom givna ramar.
Eleven gör enkla analyser av grafiska illustrationer utifrån syfte och målgrupp och med viss användning av begrepp inom området.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om grafisk illustration.
Eleven hanterar med god skicklighet verktyg och estetiska uttrycksmedel för att skapa grafiska illustrationer av god kvalitet.
Eleven planerar och genomför med säkerhet grafiska illustrationsprojekt inom givna ramar.
Eleven gör utvecklade analyser av grafiska illustrationer utifrån syfte och målgrupp och med god användning av begrepp inom området.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om grafisk illustration.
Eleven hanterar med mycket god skicklighet verktyg och estetiska uttrycksmedel för att skapa grafiska illustrationer av mycket god kvalitet.
Eleven planerar och genomför med god säkerhet grafiska illustrationsprojekt inom givna ramar.
Eleven gör välutvecklade analyser av grafiska illustrationer utifrån syfte och målgrupp och med mycket god användning av begrepp inom området.