Grafiska produkter finns överallt i vårt samhälle och är viktiga för många olika områden, från information till förpackningar och reklam. Ämnet behandlar den grafiska processen, hur en grafisk produkt utvecklas från idé till färdig produkt och de arbetsflöden processen bygger på.
Undervisningen i ämnet grafisk produktion ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om den grafiska processens olika steg, från tryckanpassade original till trycktekniker och bearbetning. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att planera och utföra grafiska produktioner, från idé till färdig produkt. Den ska dessutom bidra till att eleverna utvecklar förståelse av relationen mellan idé, koncept och produktion.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att använda utrustning för grafisk produktion samt att använda utrustningen på ett resurssnålt sätt. Undervisningen ska även bidra till att stimulera elevernas intresse för den grafiska produktionens tekniska utveckling. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla förmåga att arbeta på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Den grafiska produktens slutgiltiga kvalitet är beroende av dess väg genom den grafiska arbetsprocessen, som i stor utsträckning bygger på lag- och projektarbete i olika steg, inte sällan mellan olika företag. I undervisningen ska eleverna därför ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, samarbeta och lösa problem samt utveckla förståelse av individens ansvar för arbetsprocessen.
Eleverna ska genom ett undersökande och problemlösande arbetssätt stimuleras till fortsatt lärande och yrkesmässig utveckling inom grafisk produktion. I undervisningen ska både teoretiska och praktiska moment ingå.
Undervisningen i ämnet grafisk produktion ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om den grafiska produktionsprocessen.
- Förmåga att planera och utföra grafiska produktioner från idé till färdig produkt.
- Förmåga att använda utrustning för grafisk produktion.
- Förmåga att arbeta säkert i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att bedöma kvaliteten på utfört arbete.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven visar godtagbara kunskaper om den grafiska produktionsprocessen.
Eleven planerar och utför grafiska produktioner med viss säkerhet.
Eleven arbetar med utrustning för grafisk produktion med viss skicklighet.
Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven gör en enkel utvärdering av sitt arbete.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven visar goda kunskaper om den grafiska produktionsprocessen.
Eleven planerar och utför grafiska produktioner med säkerhet.
Eleven arbetar med utrustning för grafisk produktion med god skicklighet.
Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven gör en utvecklad utvärdering av sitt arbete.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven visar mycket goda kunskaper om den grafiska produktionsprocessen.
Eleven planerar och utför grafiska produktioner med god säkerhet.
Eleven arbetar med utrustning för grafisk produktion med mycket god skicklighet.
Eleven arbetar på ett säkert sätt i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven gör en välutvecklad utvärdering av sitt arbete.