Guldsmedsyrket är ett hantverksyrke med lång tradition. Ämnet guldsmed – specialteknik behandlar specialtekniker vid tillverkning av smycken.
Undervisningen i ämnet guldsmed – specialteknik ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att genomföra alla steg i processen för tillverkning av smycken. Det innebär att visualisera genom teknisk ritning, planera arbetet, välja lämpliga material och tekniker, utföra arbetet samt att utvärdera arbetsprocessen och analysera resultatet. Undervisningen ska stimulera elevernas självständighet samt utveckla deras idérikedom, personliga ansvarstagande, egna drivkraft och skaparglädje. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla konstnärlighet och noggrannhet i arbetet.
Genom undervisningen ska eleverna ges rika möjlighet att träna olika specialtekniker vid tillverkning av smycken. Eleverna ska också ges möjlighet att använda sina teoretiska kunskaper om arbetsprocess, tekniker, verktyg och material i det praktiska arbetet.
Undervisningen i ämnet guldsmed – specialteknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att genomföra guldsmedsarbete med användning av specialtekniker.
- Förmåga att använda tekniker för juvelfattning.
- Kunskaper om ädelstenar.
- Förmåga att utföra tekniska ritningar.
- Förmåga att utvärdera och analysera resultatet av arbetet.
Betygskriterier
Betyget E
Eleven genomför guldsmedsarbete med godtagbart resultat samt använder med viss skicklighet specialtekniker.
Eleven använder tekniker för juvelfattning med viss säkerhet.
Eleven visar godtagbara kunskaper om ädelstenar.
Eleven utför tekniska ritningar med viss säkerhet.
Eleven utvärderar och analyserar resultatet av arbetet med enkla omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.
Betyget C
Eleven genomför guldsmedsarbete med gott resultat samt använder med god skicklighet specialtekniker.
Eleven använder tekniker för juvelfattning med säkerhet.
Eleven visar goda kunskaper om ädelstenar.
Eleven utför tekniska ritningar med säkerhet.
Eleven utvärderar och analyserar resultatet av arbetet med välgrundade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.
Betyget A
Eleven genomför guldsmedsarbete med mycket gott resultat samt använder med mycket god skicklighet specialtekniker.
Eleven använder tekniker för juvelfattning med god säkerhet.
Eleven visar mycket goda kunskaper om ädelstenar.
Eleven utför tekniska ritningar med god säkerhet.
Eleven utvärderar och analyserar resultatet av arbetet med välgrundade och nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.